There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

15/12: Ryska snyggast igen. Finsk håkky är fel medicin. Trevligt ryskt på bankett.

15th of December:

Flög igår och min bänkgranne och jag diskuterade Miss World.

Han hävdade hårt att ryskor är snyggast i världen, vilket jag inte hade mycket att säga emot om.
Speciellt inte eftersom en ryska häromdagen åter vann Miss World.

Golfjournalisten håller alltid på den lilla karibiska nationen Aruba i Miss World, Miss Universe och liknande tillställningar.
Aruba gick inte långt denna gång, kanske berodde det på att Arubas representants favoritmat är vitlöksräkor eller om det är räkor i vitlök. Vad vet jag?!
Däremot kom Trinidad&Tobago tvåa efter ryskan Kseniya Sukhinova.
Karibiska nationer ligger alltid långt framme i dessa fantastiska tävlingar.

Miss World är ett exempel på tävling
som jag följer hårdare numera, när jag inte följer fotboll.
Gjorde dessutom ett nytt försök med bandy-i-badkar nu ikväll.
Åkte ut till den antagligen svåraste arena att nå med kommunala färdmedel i världen, Esbo Blues hemmahall i västra Helsingsfors.
Förra gången jag var där åkte jag taxi mellan centrala Helsingsfors och arenan.

Idag gav jag mig fan på att åka kommunalt.
Åkte pendeltåg till Esbo Centrum, men därifrån visade det sig att taxi var i princip enda chansen att komma till matchen.
Så det där med kommunalt höll alltså bara halvvägs.
Gav mig i alla fall åter fan på att jag åka kommunalt åtminstone tillbaka till stan.

För att vara på den säkra sidan lämnade jag fighten redan efter andra perioden.
Efter en stunds traskande hittade jag en större väg och efter ytterligare en stund hittade jag en busshållsplats.
Det gick inte att utläsa var bussarna gick eller när.
Det var svinkallt. Och jag var ruskigt nära att ge upp när det plötsligt dök upp en buss.

Jag gick ombord och frågade på svenska om bussen gick till centrala Helsingfors.
Chauffören förstod inte.
Jag frågade på engelska.
Han förstod inte då heller.
Då frågade han mig - på ryska - om jag pratade ryska.
Det är ju också ett sätt att få reda på om man är på rätt buss i en finsk förort.

Det där med håkky då?
Nej, det gick inte att få tillbaka in
tresset för denna sport den här gången heller.
Det kan kanske bero på att de två matcher jag sett live sedan jag lade av med fotbollen båda har varit Esbo Blues-IFK Helsingsfors.
Jag vet inte, men kanske är inte finsk den rätta medicinen för att locka tillbaka intresset för denna skridskosport.

Om jag var tjej, så hade jag också haft ett klistermärke som på den blå Peugeot ni ser härintill.
Snygg högklackade pu
mps.

Var ju på Taekwondo-bankett häromsistens.
Jag blev - föga förvånande - full eftersom det fanns överflöd av vodka, cognac och vin på varje bord.
Dessutom var det trevliga uppträdaden av trevliga flickor.
Det var väldigt ryskt. På det trevligaste av alla ryska sätt.

Den ryske patriarken Alexey II begravdes förra veckan.
Det innebar ett
trafikkaos som var värre än vanligt, eftersom gatorna mellan Frälsarkatedralen och Bogoyavlenskykatedralen, där han begravdes stängdes av.
Trafikpolisen uppmanade redan dagarna innan att Moskvaborna skulle ställa bilen och åka kommunalt.

"We urgently ask drivers to avoid using their cars, especially in central Moscow," a spokesman from the City Police said.
Han tillade dock:
"Judging from the situation on the city's streets, Muscovites don't listen to recommendations or requests from city authorities. As a result, they lose their time in the traffic jams instead of saving it by using public transport and the metro."

Nu är Moskvas tunnelbana inte bara världens vackraste, den är också stans snabbaste transportmedel med en snitthastighet strax över 40 km/h.
Problemet är bara att den är på bristningsgränsen när det gäller kapaciteten.
T-banan är byggd för fem miljoner passagerare dagligen.
Idag reser cirka 9,5 miljoner passagare varje dag under jord - det är mer än New Yorks och Londons tunnelbanor tillsammans.

Ni förstår kanske att man måste ha tålamod - såväl under som ovan jord i den här stan.
Nu planeras det att byggas ytterligare en ringlinje i tunnelbanan, vilket kommer att utöka t-banans längd från 260 kilometer till 420 kilometer.
Investeringen beräknas till 43 miljarder US-dollar och ska vara klar 2015.
Men detta var beräkningar från innan globala finanskrisen.


På tal om kris. Läste i DN att Sveriges nya nationalarena, Swedbank Arena, hotas att skjutas på framtiden.
Tydligen är det ovissheter kring banklånen.
Med tanke på namnet arenan så kunde man tro att det var klart vilken bank som skulle hjälpa till att finansiera lånen.

Men inte ens detta verkar man ha klarat av i Solna.

Dagens citat:

"Your life story would not make a good book. Don't even try."
- Fran Lebowitz

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Jag förstår att du trivdes på banketten!
Gratis sprit i mängder o tjusiga damer att vila ögonen på!
Kan väl inte bli så mycket bättre?
O frugan var väl hemma kan jag tänka mig!
// Örnen

Anonymous said...

Sprit bör alltid gå före allt i kvinnoväg.
Kvinnor är - och förblir - komplement...