There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

14/7: Järnvägsspår sprider harmoni och lugn. Formel 1-uppvisning från världens dyraste hotell. Imponerande vodkautbud.

14th of July:

När jag blir förbannad på jobbet, vilket i ärlighetens namn sker rätt ofta, så har jag alltid - förr, alltså - lugnat ner mig med att läsa om fotboll.

Nuförtiden kan jag inte ta till detta lugnande knep.
Goda råd var således dyra när jag var som mest förbannad häromdagen.

I vredesmod utforskade jag för första gången hela våningen och borta i korridorerna utanför kontoret hittade jag av en händelse ett paradis.
En balkong med utsikt över järnvägsspåren som leder till Leningradstationen.
Obeskrivligt vackert.

Den absolut vackraste vy som finns är, som bekant, den över en bangård med hur-många-spår-som-helst som längre bort går ihop mot färre spår för att slutligen leda in till en station.
Att stå på en bro och bara njuta... är något jag kan göra mycket och ofta.
Således kan ni säkert förstå den harmoni som sprider sig igenom kropp när jag numera kan gå ut på en balkong för att lugna ner mig.

Det är hetta i Moskva. Inte lika varmt som förra sommaren, men ändå över 25 grader på nätterna.
Värmen innebär, bland annat, också att det helt enkelt är otroligt mycket högklackat på Moskvas gator, i affärer och på kontor.
Jag tillhör nog dem som inte har något emot att se sandaletter med riktigt höga klackar var jag än vänder mig.

Det var Formel 1-uppvisning i stan igår. Williams och Red Bull hade skeppat över två bilar var och enligt uppgift rattade Niki Rosberg en av Williamskärrorna.
Red Bull-bilarna kördes - tydligen - av två testförare.
Jag såg däremot inte bilarna från, så att säga, marknivå, utan högt uppifrån takterrasen på världens dyraste hotell.
Det var ett felaktigt beslut.

Utsikten däruppifrån må vara lika magnifik och cool som baren och restaurangen är dyr, men Formel 1 ska ses från nära håll.
Och det är fan i mig inte varje dag man har chansen att stå bara några meter från Formel 1-bilar.

Uppvisningenskörningen skedde runt halva Kreml leder mig för övrigt in på något jag promotat länge; ett F1-stadslopp i Moskva.
För är det någonstans det ska köras gaturace så är det här.
Allt finns ju; de breda gatorna, vilket skulle göra tävlingen till det första spännande gaturacet i historien, naturliga chikaner och fartsänkningar i form av svängar och inte minst den coola omgivningen.

Tänk er själva; Hamilton kör först om Räikkonen utanför Bolshoyteatern för att några hundra meter senare klippa Massa utanför KGB:s högkvarter Lubljanka.
Varvet efter klipper Kovalainen sin landsmannen Räikkonen i kurvan mellan Kreml och Duman.
David Coulthard bryter på rakan vid Moskvafloden nedanför Kreml och japanen Sato spränger motorn på Trädgårdsringen.
Det är då fan att man måste komma sådana här idéer själv.
Nu måste jag bara sälja in F1 på stans gator till borgmästare Luzhkov också.

Ni minns bilden på Ikea-kopian Idea som jag skrev om för en tid sedan. Häromdagen hittade jag ett annat skönt plagiat och varumärkessnyltande när jag var i en håla långt utanför Moskva.
Det känns som att bensinmacken här intill hämtat rätt mycket inspiration från ett klassiskt brittisk bensinbolag.

Att handla på Auchan (fransk motsvarighet till typ Ica Maxi) här i Moskva är alltid lika inspirerande.
Inspirationen hämtar jag främst från botaniserandet vid vodkahyllan.

Den är stor. Och det finns verkligen overkligt många vodkasorter att välja emellan.

Och det känns som att utbudet säger en del om den ofantliga mängd vodka det dricks i det här landet.

Dagens citat:
"When I was born I was so surprised I didn't talk for a year and a half."
- Gracie Allen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

No comments: