There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

24/7: Äntligen enkel resa för Karadzic till Haag. Björnarna härskar - människor ut. Kändistätt omkring mig.

24th of July:

Rättvisan hinner i princip alltid ikapp skurkar.
Det innebär att kriminella människor kan gömma sig och klara sig undan brott kortare eller längre tider.
Men till slut ändras förutsättningar, hållhakar på vänner och beskyddare är inte längre till någon nytta, skyddandet av och lojaliteten till de kriminella kostar mer än det smakar, etc.

Därför har de senaste dagarna varit fantastiska för mänskligheten i allmänhet och drabbade människor i synnerhet.
Först åkte den sjukligt yrkeskriminella Clark Olofsson åter dit för något så ynkligt och lågt som knarkbrott.
Men framför allt så överlämnades den sedan elva år efterspanade massmördaren Radovan Karadzic till rättvisan och kan nu äntligen dömas för mänsklighetens vidrigaste brott; folkmord.

Vad denne Karadzic - tillsammans med sin general Ratko Mladic - planerade och exekuterade i Bosnien är för vidrigt för att kunna skriva om.
BBC:s dokumentär i sex delar "Ett Jugoslavien i sönderfall" borde ingå i all världens skolundervisning och jag rekommenderar verkligen alla att ladda ned och se denna informativa dokumentär för att ni ska få en inblick i vidrigheterna.

För övrigt, att Karadzics skulle ha "sålts ut" av Mladic tror jag vad jag vill på. I synnerhet eftersom serbiska myndigheter och säkerhetspolis naturligtvis vetat om att Karadzic levt i Belgrad.

Milosevics togs till fånga, men dog i fångenskap innan han fick sitt straff.
Karadzic kommer att få sitt straff och nu är det bara Mladic kvar innan alla drabbade på allvar kan försöka glömma de hemskheter man upplevt.
Historierna som nu kommer fram Kardzics - stilla - liv på flykt är däremot rätt fascinerade.
Allra mest; att han var vindrickande stammis på den nationalistiska lokalkrogen "Dårhuset", där han varje gång kunde njuta av att titta på ett porträtt av sig själv på väggen.

Nåväl, att Radovan Karadzic nu skickas på en enkel resa till Haag är något av de senaste åren bästa nyhet för mänskligheten.
Också för serberna själva. Det är dags att även de går vidare.

Kamtjatka-halvön ligger inte bara elva timmar från Sverige, utan är också en världens vackraste områden.
Där härskar vulkaner och inte minst naturen, eftersom Kamtjatka är ett av världens sista stora vilda platser.
När jag var där för några år sedan jag såg tre björnar.
Det finns dock fler. Många fler.
Man uppskattar att det finns cirka 12 000 björnar på Kamtjatka.

Häromdagen gick ungefär 30 av dessa till attack mot en grupp geologer och åt sedermera upp två av männen.
Nu vägrar cirka 400 geologer och gruvarbetare att fortsätta arbeta pga rädsla för ytterligare attacker.
I mina ögonen kan dessa människor åka tillbaka dit de kom ifrån eller åka till halvöns stad, Petropavlovsk-Kamtjatka.

På Kamtjaktka härskar alltså naturen och således djuren.
Och eftersom människan är orsaken till björnarnas hunger, så är det bara att dra därifrån, så att säga.

Enligt lokala myndigheterna tjuvfiskas det ofantliga 100 000 ton lax varje år.
Tro fan att de stackars björnarna är hungriga.

Tjuvfiske och tjuvjakt är för övrigt något som irriterar mig oerhört.
Den fantastiska ryska svarta kaviaren som man så sent som för mindre än tio år sedan kunde köpa billigt i mängder och sleva i sig med matsked, är i princip omöjligt att få tag i och kommer man över denna ljuvlighet kostar den sjukt mycket.
I princip utrotat, på grund av tjuvfiske alltså. Sådant äcklar mig.

Har fått frågan mer än en gång de senaste veckorna... hur jag klarar mig utan fotboll, alltså?
"Bra", svarar jag sanningsenligt.
Jag vet inte var Bajen ligger i tabellen och jag har inte en aning om vilka spelare som sommarvärvas mellan Europas klubbar.
Och jävlar, va´ tid jag fått över till annat.
Som att "umgås" med kändisar och legender, bland annat.

Till exempel var det rätt kändistätt omkring mig den gångna söndagen.

Inom loppet av tre minuter så skakade jag karda först med Guus Hiddink och sedan med legendariske hockeycoachen Viktor Tichonov.
Det var för övrigt tredje gången hittills i mitt liv jag skakat karda med denna levande legend.
Första gången tvättade jag inte högerhanden på fyra dagar, den andre gången på två dagar.
I söndags tvättade jag högerkardan redan på kvällen.
Man blir trots allt äldre.

Dagens citat:
Winning may not be everything, but losing has little to recommend it.
- Senator Dianne Feinstein

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,


4 comments:

Anonymous said...

Nu är det Radko, Bush, Rumsfeldt och andras tur på Haagtribunalen

Anonymous said...

INGEN av de drabbade människorna i det forna Jugoslavien kommer nånsin att glömma. (Däremot kanske straff kan lindra sorgen något av minnet av sin döde make, hustru, barn, mor, far, vän...)
Och vi får ju HOPPAS att ingen ska glömma brotten som utfördes av sjuka hjärnor. Det får ju inte hända igen!

Unknown said...

Vad är det som har hänt me Patrick"Gullet"Duffy på senare tid?
Blivit kändiskåt på äldre dar, eller är de nya frun som tvingar me dig på dessa patetiska tillställningar?Vi vet ju alla hur ryska kvinnor gärna ska ha sin vilja fram och Igge är ju känd för sin snällhet/dumhet gentemot kvinnorna i hans liv(ja inte är dom många och vackra).

Anonymous said...

Ha ha , vår vän Igge har väl alltid varit en kändiskåt linslus!