There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

3/8: Tatarstan - långt ifrån Pride och Tanto. Moskvas bögar försöker under Eurovision. Spännande med Tupolev 134.

3rd of August:

Vissa har anklagat mig för att vara kändiskåt.
Det stämmer inte.
Däremot frotterar jag mig gärna med sådana när jag ändå springer på dem, så att säga.
Så sent som i onsdags råkade till exempel springa på före detta Miss Ryssland. Jag skakade karda även med henne.

Man kan ju inte låta bli att förundras hur Radovan Karadzic lyckades lura den intet ont anande omgivningen under så många år.
Däremot är det tragiskt att de serbiska myndigheterna inte skickade honom till Haag redan för flera år sedan.
Ingen ska nämligen komma och påstå att myndigheterna inte visste var han fanns eller vad han höll på med.

Tillbringade den gångna helgen ett gäng timmar österut från Moskva. I Kazan, huvudstad i Tatarstan.
En stad i Stockholms storlek som förändrats väldigt mycket sedan jag var där första gången 1996.
Stan har för övrigt förändrats sedan de gånger jag varit där under 2000-talet också.
Fullt naturligt med tanke på hur mycket olja finns i republiken.

Hursomhelst, så gillar jag både Kazan och Tatarstan.
Där härskar hetrosexualiteten och det är till exempel så långt från Pride-festivaler och Tantolunden man kan komma.
Var i Helsingfors nägra dagar senare... och det var så nära Stockholm jag kom här veckan.
Jag har, som sagt, inget emot bögar.
Däremot vet läsarna av denna spalt att jag har extremt svårt för spektakel som Pride-festivaler.

Jag kommer aldrig att acceptera att bussar i Sthlm flaggar med bögflaggor när vi älskare av kvinnor i högklackat inte får samma privilegium.
Och inte f-n finns det någon High Heels-festival heller.

På tal om Pride-festivaler. Favoritämnet i denna spalt, Moskvas bögar, ska efter att ha fått nobben tre år i rad tydligen göra ett nytt försök nästa år.
Den här gången har man dock tänkt till.
Man planerar att arrangera en bögfestival den 16:e maj 2009.
Alltså samma dag som Melodifestivalen hålls i Moskva.

Enligt arrangerande Moskvabögar så tror man att Moskvas borgmästare Juri Luzhkov inte kan förbjuda en Prideparad i ljuset av Eurovision och en massa tillresta bögar från olika håll i Europa.
Konstigt att Moskvas homosexuella ännu inte känner sin egen borgmästare bättre.
Det kommer att sluta som vanligt; att bögarna får stryk av både allmänhet och polis och att bögar från Europa den gången får smaka på samma "medicin".

Nej, ryska bögar kommer även i framtiden att ha det ungefär lika tufft som vitryska diton.
Man kan tycka vad man vill om det, men "that´s the fact".

Förresten så flög jag med en Tupolev 134 till Kazan.
Hopplöst omoderna maskiner från Sovjet och de är inget för de flygrädda, i synnerhet inte för de som är oroliga för att få en väska i huvudet (här pratar vi hatthylla i ordets rätta bemärkelse).
Men jag gillar Tu 134.

De är driftsäkra och kraschar extremt sällan.
Jag fascineras av glasfibernosen (där man manuellt kan ligga och navigera), att det är trångt och att inget säte funkar som det ska är charmigt.
Och att det - som i den här maskinen - blåser in lite luft mellan väggskarvarna vädrar ut mögeldoften och gör bara flygresan mer spännande.

Dessutom är jag svag för flygbolag som inte har "Air" eller "Airways" målat på flygplanskroppen.
Här är det kort och gott republikens namn, "Tatarstan", som gäller.

På tal om flyg, så läser att ett företag ska börja erbjuda helikopterservice i Moskva.
Inte ovanför själva stan eftersom det är förbjudet, men väl från den yttre ringleden ut mot "regionerna".
Från och med september ska sex helikopterstationer kunna transportera folk ut till datjer och bostäder.
Oavsett pris... så känns det som att den servicen kommer att löna sig.
Köerna ut från stan är nämligen lika jävla som de innanför den yttre 120 kilometer långa ringleden.

Häromdagen såg jag för övrigt en överkörd man liggandes livlös på den femfiliga motorvägen utanför Vnukovoflygplatsen.
Han måste ha blivit påkörd bara någon minut innan jag körde förbi.
Obehagliga minnen väcktes.
Men jag skulle i alla fall aldrig ge mig ut till fots på en rysk motorväg.

Dagens citat:
"Too many people are thinking of security instead of opportunity. They seem more afraid of life than death."
- James F. Byrnes

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

No comments: