There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/8: Kokain-eurosedlar, drömbil, tidningsurklipp och Stalintavla.


16th of August:

Läser att att kemister vid Valencias universitet funnit att en genomsnittlig spansk eurosedel bär på 155 mikrogram rent kokain.
Det kan man till exempel jämföra med att på de tyska eurosedlarna fanns bara en femtedel så mycket kokain.
En annan studie från 2006 visade att 94 procent av de spanska sedlarna bar spår av kokain.

Spanska forskarna menar dock att studierna ovan inte kan ses som ett bevis på att spanjorer ofta använder kokain.

Forskarna menar istället att en stor mängd sedlar får drogen på sig i samband med bankernas kontanthantering, där kokain förs från en sedel förs över till en annan.
Hmmmm... vän av ordning - och - logik frågar sig då om Spanien är det enda land som bankerna har kontanthantering?
Eller snortar tyskar och schweizare med sugrör från McDonalds, eftersom tyska eurosedlar "bara" bär på cirka 30 mikrogram kokain och "bara" sex procent av schweiziska franc-sedlar bär spår av kokain. Det känns som de spanska forskarna bör få bakläxa.
Såg min favorit- och drömbil på Domodedovo-flygplatsen häromveckan.
Ni ser den härintill.
En fantastiskt vacker svart, blänkande Volga 3102, med lättmetallsfälgar och gardin i bakrutan.
Nu var Volga 3102 visserligen en KGB-bil under Sovjettiden, men jag måste motvilligt erkänna att organisationen trots allt hade smak. (Före 1991 såldes den inte till privatpersoner över huvudtaget, utan producerades enbart till statliga myndigheter.)

Hursomhelst, så har jag länge velat ha exakt en sådan som på bilden.
Min plan har i åratal varit att köpa en i fabriken i Nizhni Novgorod och köra den till St Petersburg.
Den sträckan bör vara tillräcklig för att finna ut exakt vilka fel just mitt exemplar har.
Jag köper sedan dessa reservdelar i St Petersburg och tar den till Stockholm.
Ni kan ju bara gissa vilken succé denna otroligt snygga och coola gardin-i-bakrutan-försedda bil skulle göra runt Stureplan.

Förresten, kolla registreringsskylten på bilden härintill... den här bilen tillhör garanterat någon myndighet.

Träffade en ryss från Togliatti (staden som domineras av den väldiga Lada-fabriken) på krogen i Kroatien häromkvällen.
Vi blev smått berusade och ryssen berättade en story om att en man i Togliatti arresterades under EM-matchen Ryssland-Holland tidigare somras.
Killen hade helt enkelt huggit ihjäl sin granne med kniv för att denne jublade när Holland kvitterade till 1-1.

Även för att vara Ryssland så hade jag lite svårt att tro på storyn.
Ryssen gick då iväg och kom tillbaka några minuter senare med ett tidningsurklipp.
Där stod det mycket riktigt att sällskapet hade druckit innan matchen (och ni som läser den här spalten vet hur och hur mycket vodka det dricks i Ryssland).
Offret hade då sagt att han trodde att Holland skulle vinna.
Grannen gillade inte det.
Så när Holland kvitterade stormade han sonika in i lägenheten och högg ihjäl sin granne med kniv.
Därefter fick han hjälp av sin bror med att dumpa den döde i trappuppgången innan de fortsatte att titta på matchen.
Otroligt sjukt helt enkelt.
Alltså både mordet och att snubben jag krökade med hade med sig det tidningsurklippet på sin semester till Kroatien.
Undrar just hur han resonerade innan han lämnade Togliatti?
Jag blir jävligt illa berörd när jag sett Rysslands bombattacker på civila i den georgiska staden Gori.
Vi pratar rena rama Stalin-fasonerna från Rysslands sida.
Som ett bisarrt ödets ironi så ska ni veta att Gori är känt för en enda sak; att Josef Stalin föddes och växte upp i Gori.
Där finns ett Stalinmuseum och världens enda återstående stora Stalinstaty.
Jag kan för övrigt också berätta att jag köpte min Stalintavla i Gori.
Inköpt i Stalins gamla skola av Stalins lärarinnas dotter.
Det var en snabb affär och jag fick ett mycket bra pris.
Och jag skickade sedan hem tavlan till Sverige med georgiska posten.
Jag är fortfarande förundrad att den kom fram.

Dagens citat:
"Laws are like sausages. It's better not to see them being made."
- Otto von Bismarck

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: