There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

31/8: Krutdurk, men gästvänligare än Kaukasus finns inte. Köpta examen. New Orleans - ett helvete. Rysk osmidighet och brist på ödmjukhet.

31st of August:

Tiden går förbannat fort, konstaterar jag.
Det känns som att jag inte fått ut mycket av, eller ens märkt att det varit sommar i år.
I morgon är det september... och det redan kallt i Moskva. 14 grader, som det varit idag, känns i alla fall svinkallt.

Det är varmare nere i södra Ryssland. För varmt till och med, över 30 grader hela tiden och jag svettades så där jobbigt och kladdigt hela tiden.
Men jag hade det bra där. Gästvänligheten i Kaukasus är obeskrivlig för den som inte varit där, jag fullständigt älskar köket i de trakterna och det finns en hel del bedårande vackert att se.
"Blå sjön" är liten, men det lär vara Rysslands näst djupaste och därmed sannolikt också världens näst djupaste.
Det fascinerade är dock de underjordiska källorna under själva sjön, det otroligt rena vattnet och den fantastiska miljön.
En fröjd för ögat och sinnet.

Jag är en person som alltid anpassar mig blixtsnabbt till det lokala.
När det gäller Kabardino-Balkarien så kan jag således numera även dricka stora mängder konjak till de lokala köttdelikatesserna.
Jag är helt i klass med - i vissa fall även bättre än - lokalborna.
Dessutom är k
onjak och grillat kött en underskattad kombination. Tro mig.

Trots närheten till det oroliga Ossetien och Georgien var det enda jag märkte av konflikten de ryska humanitära transporterna på väg till Syd-Ossetiens befolkning som jag mötte när jag åkte till Mineralnye Vody drygt tio mil norrut.
Mineralnye Vody måste för övrigt vara världens coolaste namn på en stad.

Kaukasus beskrivs ofta som en krutdurk, men förutom Tjetjenien, så bor jag banne mi
g hellre där nere än i till exempel New Orleans.
Orkanen "Katrina" lade typ 80% av stan under vatte
n för tre år sedan. Det var ändå "bara" en kategori 3-organ.
Den nu annalkande "Gustav" lär vara alla orkaners moder och den kan växa till en kategori 5-orkan.

Att bo i New Orleans måste vara ett helvete. Inte nog med alla orkaner, den hederliga delen av befolkningen har ju också problem att fly eftersom det bor så förbannat många skitmänniskor i stan, som genast passar på att plundra hus och hem.
Fan, så sjukt vissa delar av det där landet är.
Eller rättare sagt den befolkning som de senaste dryga 30 åren av "liberalisering" fött.

Läser en snyftstory i Aftonbladet om en Svetlana som sökt 400 jobb i Sverige utan att få svar.
För det första så finns det oerhört många svenskar som sökt hundratals jobb utan att få svar, men då talas det knappast om rasism eller diskriminering.
För det andra har Ryssland (liksom de flesta arabstater) välförtjänt dåligt rykte utbildningsmässigt eftersom det är så lätt att "köpa" sig en universitetsexamen.

Nu säger jag inte att Svetlana har gjort det, men säg så här; det tar mig typ max tre timmar att köpa en lärarexamen i Moskva, Beirut eller Damaskus.
Så tro fan att man i väst är misstänksam, med all rätt.
Och för det tredje, i rättvisans namn så är det lika svårt för en finne att få jobb som engelskalärare i Moskva, som för en ryska att få jobb som engelsklärare i ett västland.

Ändå så får ryssar mycket lättare jobb i väst än
vad västerlänningar får i Moskva, eftersom "rasismen" och nationalismen är mycket större i Ryssland.
Detta trots att varken Ryssland, ryssar eller ryskor har särskilt gott rykte i Europa.
I synnerhet inte efter Rysslands agerande i Georgien nyligen.

Att Ryssland "försvarade" Syd-Ossetien må vara en sak, det finns det inte mycket att säga om.
Georgiens angrepp på Tshkinvali var både idiotiskt och obegripligt och det var "självklart" att Ryssland inte skulle lämna sin "bakgård" obevakad.
Även om Syd-Ossetien ligger innanför Georgiens gränser så har Moskva gett de flesta medborgarna rysk medborgarskap och dessutom hade ryska styrkor fått ett fredsbevarande uppdrag av FN.

Att den ryska motattacken skulle bli hård och skoningslös kunde ett barn räkna ut.
Men den sedvanliga ryska osmidigheten gjorde att man inte bara rensade Syd-Ossetien från georgiska soldater utan även gav sig in i Georgien.
Hade man inte gjort det, så hade Ryssland kunnat klara sig något så när med anseendet i behåll.
Det har man inte gjort nu.
Faktum är att man trots har haft alla möjligheter, så har Ryssland
knappt en enda vän ens bland de länder som en gång hörde till Sovjetunionen.

Bristen på ödmjukhet hos de flesta ryssar är också rätt skrämmande, och det även hos de ryssar som "flytt" sitt land och bor i väst.
Numera tror många här i Ryssland att man kan klara sig utan Europa och världen och att man istället kan isolera sig.
Detta tror man dessutom på fullaste allvar.

Det sorgliga i sammanhanget är att alla dessa människor inte ens tittar sig omkring.
Allt man köper, kör, levererar
och jobbar med har byggts upp, levererats, utvecklats och finansierats av väst.
Dessutom verkar dessa människor inte ha förstått att det är några som betalar för oljan och gasen.
Dessa "några" är inte Vitryssland, Tadjikistan, Venezuela eller Kuba... utan den demokratiska västvärlden.

För övrigt hoppas jag och tror jag att John McCain vinner valet i USA. Det vore bäst för alla.

Dagens citat:
"Golf and sex are about the only things you can enjoy without being good at."
- Jimmy Demaret

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

закусывать надо, господа нацисты

Anonymous said...

Bloggaren skriver på svenska så jag förutsätter att personen bakom föregående inlägg läst o förstått.
Kan personen bara läsa svenska men inte skriva på svenska???

//Örnen