There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/9: Bilar brinner även i väst. Misslyckad jakt på slott. Missade 861-årsfyrverkerierna.


8th of September:

Sitter och planerar en längre tågresa.
  Det är alldeles för länge sedan jag njöt av några dygn resandes spårbundet. 
  Ofrånkomligt kom jag att tänka på den fullständigt sjuka kvinna som tidigare i år slängde ut sitt nyfödda barn genom fönstret på tåget mellan Moskva och Tadjikistans huvudstad Dusanbe.

Nu fann som tur var några järnvägsarbetare rätt omgående babyn, som överlevde, men tågresor gör ju att man infinner sig i ett harmoniskt tillstånd, så man kan ju verkligen undra hur f-n det stod till i kvinnans huvud?!

Jag var inte vid medvetande när jag åkte ambulans senast, men jag hoppas inte att den såg ut som den på bilden till höger, vilken jag såg när jag besökte ett sjukhus i veckan.

Det har varit rätt varmt i Moskva de senaste dagarna.
  Fantastiskt varmt, till och med.
  I lördags kväll klockan 22.00 var det till exempel 27 grader. Detta alltså i september.

Det var så varmt att jag inte ens orkade delta i Moskvas födelsedagsfirande.
  Stan fyllde 861 år i helgen, gator var avstängda och det var halvtimmeslånga fyrverkerier både i lördags- och söndagskväll. 
  Jag missade båda tillfällen. 
  I söndags på grund av heta diskussioner på en födelsedags där jag och en annan partygäst diskuterade bilbränder.

Sergey (har jag för mig att han hette) envisades med att hävda att bilar i väst inte brinner eftersom de är ungefär tusen gånger bättre än ryska bilar.
  Det senare är naturligtvis sant.
  Men han hade oerhört svårt att tro att bilar brinner även i väst.

Jag lät honom hållas och argumentera tills hans "bevisförråd" var tomt.
  Då dödade jag effektivt diskussionen genom att visa bilder på en bilbrand som jag såg i Stockholm när jag hemma senast.

Jag var för övrigt den ende på hela festen som inte dansade någon gång under kvällen.
  Jag har alltid varit av åsikten att riktiga män inte dansar.
  Dessutom tror jag stenhårt på Tony Rickardssons förra tes, att de killar som dansar är de som inte har råd att stå i baren.

Vill ni veta hur en damtoalett-skylt ska se ut... så kan ni klicka på bilden här till höger.

Jag har under åratal vid inflygningen till Moskva sett ett slott som ligger i närheten av Moskvakanalen norr om stan.
  Det ser väldigt vackert ut och - från luften verkar också trädgården se fin ut.
  Jag har lika länge tänkt att jag måste ta mig ut dit för att se om det är lika vackert i verkligheten som från luften.

I söndags var det så äntligen dags för det projektet.
  Det gick väl... så där.
  Jag såg en stor, mäktig och cool sluss utanför staden Dmitrov (det finns hur många slussar som helst i Moskvakanalen, vilket jag konstaterade när jag åkte båt två veckor från Moskva till Astrakhan för några år sedan) och
 var också i en park med fontäner i Dmitrov.
  Dessutom satt jag i bilköer.

Men något j-vla slott såg jag inte.
  Och inte var det utmärkt i min bilkarta heller.
  Nu lär det väl dröja åratal innan jag försöker hitta slottet igen, men den gången ska jag i alla fall göra lite förarbete och försöka lokalisera slottet geografiskt i förväg.
  Till exempel ska jag nog ta Internet till hjälp.
 
Dagens citat:
"The big thieves hang the little ones."
  - Czech Proverb


No comments: