There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/9: På besök i "världens ände". Ryssland inget osäkert flygland. Tydligt samband mellan bränder. Flytta alla "forum" till Ryssland.


16th of September:

Jag var på en heldagstripp till Tver i helgen. Eller rätttare sagt i regionen norr om Tver.
Dit är det cirka 3,5 timmar med bil från Moskva.
Men också cirka 40 år.

Det var helt övergivna byar, halvt övergivna byar och delvis övergivna byar.
Och i de tre små samhällena vi stannade till i hade sannerligen inte
förändrats mycket sedan Sovjets dagar.
Vi kan säga som så... att Moskvas rikedomar inte kommit dit.
Samtidigt uppskattade jag verkligen delar av det jag bevittnade.

Det var kor på vägarna, besöket i "världens ände" var fascinerande, den lokala administrationen i ett av samhällena satt i en blå hundraårig träkåk och var otroligt gästvänliga och bjöd på fantastiskt god traditionell karelisk husmankost.
"Världens ände" var en by så långt man kunde komma i regionen innan (grus)vägen tog slut.
Det var som att komma till en 50 år gammal sovjetisk film.
Traditionellt trähus med rundade hörn inomhus, inga telefoner och vägen dit är helt ofarbar när det regnar.
Vill man slappna av... så är det här platsen.

Jag undrar hur många sådana byar det finns i detta väldiga land?! Sannolikt hur-många-som-helst.
Eller det måste ha varit det i alla fall... innan Chrustjov beordrade in
folk till städer och samhällen och sedan Sovjets kollaps tvingade folk till detsamma.
Fattigdomen för de som fanns i sådana här byar måste ha varit enorm under 90-talet.
Så man kan förstå att jag inte såg en riktig toalett på hela dagen. Det var "startplattor" överallt.

Nåväl... jag uppskattade i alla fall vistelsen mycket.
Man var så långt ifrån bilbränder man kan komma.
Läste att brandkåren i Malmö hade fullt upp med att släcka bilbränder i helgen.
Minst sju bilar, en husvagn och ett garage var i brand runt om i Malmö. Tre av bränderna inträffade i Rosengård.

Det sjuka i sammanhanget var det som stod att läsa i svenska medier att... "Polisen ser i nuläget inga samband mellan bränderna".
Nähä... hur stor är risken att sju bilar, en husvagn och ett garage brinner samtidigt?!
Polisen ser kanske inte något samband, men det gör jag och de flesta normalt funtade människor.

Vi kan väl säga som så... sambandet är att det knappast var "Sveriges framtid" som låg bakom
bränderna.
Sambandet torde också vara att de skyldiga näppeligen är bördiga från Sverige eller Västeuropa.
Jag har för övrigt slutat att försöka berätta för ryssar om svensk och annan västeuropeisk invandringspolitik.

Det är lönlöst. Dels för att jag inte förstår den själv, dels för att man - med rätta - blir idiotförklarad av ryssar.
Många ryssar har varit i Sverige på semester, weekendbesök eller i jobb...
... och den första minnesbilden är oftast tyvärr inte att Stockholm är vackert, utan att stan är skitig och att man tror att man kommit till något arabland.
Det är i alla fall vad ryssar säger när man pratar med dem.

Det är alltid lika hemskt och tragiskt med flygolyckor.
Jag blir dock lite sur när det alltid skrivs att Ryssland skulle vara särskilt olycksdrabbat.
För det första är det nästan alltid "västerländska" flygmaskiner som är inblandade i olyckor (alltså Boeing och Airbus).
För det andra lyfter det otroligt många flygplan i Ryssland varje dag.

För det tredje har jag ännu inte sett någon statistik att Rysslands skulle vara mer drabbat än något annat land om man tittar på antalet flygtimmar samt start-och-landningar.
För det fjärde så har jag i en internationell "accident database" enbart hittat två flygolyckor i Ryssland under 2008.
Den i Perm häromdagen samt en med ett litet plan i våras.
Förra året så inträffade tre olyckor enligt databasen; en med ett större passagerarplan samt två med mindre plan.

För cirka tre veckor sedan kraschade ett SAS-ägt Spanair-plan i Madrid med 154 döda som följd.
Jag saknar dock debatten att de uråldriga MD-82:orna är farliga plan.
Något jag personligen anser dem vara.

Något som heter European Social Forum samlas tydligen i Malmö den här veckan.
Enligt svensk media så skaffar skånsk polis förstärkning inför vänsterns demonstrationer och flera hundra poliser från Stockholm och Göteborg har flyttats till Skåne.
Det är f-n i mig osannolikt sjukt.

Och är det inte konstigt att det alltid är odugliga vänsterdrägg som "känner sig så provocerade av polisens närvaro" att de måste attackera ordningsmakten samt vandalisera butiker, bilar, gator och torg?!
Jag säger som jag alltid gör... flytta alla liknande forum till Ryssland och om ett vänsterpack så mycket som höjer en gatsten eller flaska... så är det också det sista denne gör på mycket länge.
Sådan ordning och reda gillar jag.

Dagens citat:
"All men are frauds. The only difference between them is that some admit it. I myself deny it."
- HL Mencken

2 comments:

Anonymous said...

När jag läste detta inlägg ang. "startplattor" så kom jag att minnas en då ung man som "vilsket" på en sådan på en mugg i Schweiz (på en fotbollsarena).
Hur f-n kan man vilskita på en startplatta!!
Igge , kommer du ihåg?

Anonymous said...

"Det är ju en by" hörde jag en rysk turist säga ( mycket besviket)på Mynttoget för ett par år sedan. Ja, många ryssar förväntar sig nog något annat av en resa till en europeisk huvudstad. Förövrigt var det just det uttrycket "Det är ju en by" min ryske svärfar använde om Улаанбаатар när han berättade om sitt besök där...

/EOL