There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

7/8: Naturlig koppling mellan 65 grader och Tyskland. Säker eskort ut ur landet.


7th of August:

München var första anhalt för några dagars rekreation och vila i södra Europa.
Jag gillar att landa eller rulla in på tysk mark.

Tyskland är ett civiliserat land där saker och ting oftast funkar disciplinerat och ordning och reda råder.
Alltså sådant som får mig att må bra.

Kom att tänka på Tyskland för några veckor sedan när det var riktigt varmt i Moskva under en period.
Hur hett det var bevisades av en tripp på den alltid lika hopplöst stillastående Tredje Ringen.
Att det var sanslösa köer var bara som vanligt, det ovanliga var att när jag kröp fram i ringens längsta tunnel så stod det sammanlagt 29
bilar med varningsblinkers och öppen motorhuv.

Att omoderna och dåliga ryska bilar kokar förvånar inte.
Att det var minst lika många moderna västerländska bilar som hade kokat förvånade desto mer.
Termometern i min bil som visar utomhustemperaturen förkunnade dock på otroliga 65 grader inne i tunnel, så det kanske var en förklaring.

När jag körde ut armen genom fönstret, så kände jag att det dessutom pumpade varmluft ut ur fläktarna.
Kanske inte det smaraste och det förklarar att det utanför tunneln stod hur-många-bilar-som-helst bilarna på rad vid sidan med motorhuvarna öppna.

Jag har banne mig inte sett så här många kokande bilar sedan jag var liten för typ 25-30 år sedan och upplevde köer på tyska Autobahn.
Det har jag gjort i vuxen ålder också otaliga gånger. Men ni vet att bilarna var annorlunda konstruerade på den tiden. Inte de ryska, men de västerländska.
Detta var hursomhelst kopplingen till Tyskland härovan... och det var det som fick mig att starta min korta, men effektiva, rekreation i just München.

Starten var dock inte den bästa. När jag åkte från Moskva till Sthlm var hela planet fullt av... ja, jag vet inte vad jag ska kalla dem.
Men med tanke på hur de såg ut, hur de uppträdde och den totala avsaknaden av kunskap i engelska och svenska... så pratar vi inte om människor som ska eller kan trygga Sveriges framtid.

Jag är, som bekant, av den åsikten att kvinnor bör och ska gå i högklackat.
Ni kanske minns bilden i den här spalten på en kvinnlig polis i högklackade stövlar förra året.
Tittar ni till höger här, så ser ni sommarklädseln på två ryska - kvinnliga - polisaspiranter i en miljonstad några timmars flygresa öster om Moskva där jag var nyligen.

Pratade med Säkerhetschefen häromdagen. Han var oerhört glad att bögfestivalen var slut och att många homosexuella lämnat stan.

Spektaklet hade nämligen tvingat honom i exil till skärgården. Nu kan han åka in till stan igen.
Jag kan för övrigt meddela att jag personligen eskorterade två av bögarna ut ur landet häromdagen när jag åkte till München.

På andra sidan gången på Arlanda Express satt nämligen två engelska bögar. En gråhårig i 60-årsåldern och en, med latinoursprung, i 40-årsåldern med extremt pipig och fjantig röst.
Jag åkte sedan bakom dem i rulltrappan och gick därefter tätt bakom dem ända till incheckningen för att försäkra mig om att de kom med planet till London smidigt och utan problem.

Det har varit väldigt tyst om Clark Olofsson sedan han åkte dit igen. Det står desto mer om Radovan Karadzic... och man tycka vad man vill om hans liv "under jorden", men han är en mördare som ska ruttna i ett fängelse.
Sedan spelar det ingen roll att jag trots allt fascineras av hans liv de senaste åren. Det måste bara spelas in en film om dessa år och detta liv.

Ska några dagar till Kroatien också. Ett land jag har en ambivalent inställning till.

Jag gillar kusten, naturen, klimatet och att de kroatiska fansen var de i särklass bästa under EM tidigare i somras, men jag har svårt för deras nationalism.
Inte för nationalism som sådant utan för den sjuka kroatiska varianten av nationalism, där mördare, krigsherrar och andra kriminella hyllas som "fosterlandets hjältar" och där allt och alla som inte är kroatiskt eller kroater hatas.
Läs en riktigt bra artikel av Dubravka Ugresic i ämnet på Aftonbladet Kultursidor, onsdagen den 6:e augusti.

Den enda smolken i glädjebägaren just nu är att jag flög SAS till München häromdagen.
Den smolken kompenserades dock av att Sverige förlorade OS-premiären i en sport som kallas damfotboll.

Dagens citat:
"Adventure is just bad planning."
- Roald Amundsen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Oj oj oj....Nicole Reinhardt...vilken...ja ja hur som helst så ska en kvinna se ut!!!

//En nyförälskad Örnen

Anonymous said...

Sorry , nåt blev fel! Inlägget ovan skulle in på bloggarens text inlagt 21/8

Anonymous said...

Sorry , nåt blev fel! Inlägget ovan skulle in på bloggarens text inlagt 21/8

Unknown said...

I tried my best. I really did. I bought newspapers every week, sometimes even if it meant a trip to the store on a day we didn’t need groceries. I poured over them, desperately trying to find coupons for items we use.