There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

10/1: 3 200 kilometer köer. Examplarisk snöskottning.

10th of January:

Det värsta med att komma tillbaka till Sthlm efter en tid i Rysslands huvudstad är att man blir förbannad på att snöskottning inte funkar i den svenska huvudstaden.
Det gör den däremot i Moskva.
Exemplariskt.
Och överallt.

Men å andra sidan, där finns det såväl maskiner (som sköter gator) och arbetsvilliga invandrare (som sköter trottoarer och gårdar).

Förutom snöskottningen måste jag också erkänna att jag är rätt svag för Moskvas skyltdockor.
De framhäver, så att säga, det kvinnliga.

Jaha, då var man ensam då.
Ensam att vara barhuvud på Zinken när Bajen Bandy lirar.
Mr Heavy Metal hade i och för sig skrivit att han införskaffat en huvudbonad, men jag trodde nog att han skulle vara man nog att lämna den hemma.

Dagarna efter jul blev jag varse om motsatsen.
Jag gick förbi Mr Heavy Metal inne i öltältet utan att känna igenom honom.
När jag sedan blev uppmärksammad konstaterade jag bara att han såg allt annat än bra ut i mössa... om jag ska vara ärlig.

"Flygvärdinnor" bär mössa på bandy, det är min åsikt.
Men så var jag också den ende som bevittnade bandyfinalen på Studenterna i mars iklädd jeansjacka.

Den dryga veckan efter nyår alltid den bästa i Moskva.
Då är nämligen stan "stängd".
Tio dagar officiell ledighet i Ryssland innebär att trafiken ser ut som på Sovjettiden.
Alltså väldigt få bilar på ödsliga jättelika gator och vägar.

Annat är det dock före nyår.
När jag kom under mellandagarna slogs ett nytt världsrekord.
3 200 kilometer bilköer i Moskva.

Tretusentvåhundra kilometer.
Eller om man så vill Stockholm-Sicilien.
Ni förstår att man blir gråhårig.

Inte mycket, om ens något, här i världen är större och vackrare än att bli jättedödare i den näst finaste av all världens idrottsevenemang, den engelska FA Cupen.
Stevenage kan efter 3-1 mot Newcastle i helgen nu stolt ansluta till den lilla och exklusiva skaran lag som kan kalla sig jättedödare.
Det kanske största dock. Matchen sändes av brasilisk TV och aldrig, aldrig, aldrig kunde väl någon ens i sin vildaste fantasi drömma om att ett Stevenagemål skulle refereras på detta sätt.

Det finaste av all världens idrottsevenemang är för övrigt den engelska ligacupen.

Hade förhållandesvis stora Middlesbrough inte varit ett sådant skitlag så hade även lilla Burton Albion kunnat kalla sig äkta jättedödare.
Jag tror dock inte heller de någonsin kunnat drömma om att kommenteras på detta sätt.

Dagens citat:
"They sold me for £400 000 and 1 600 seats."
- Neil Cox


2 comments:

Snöskottning said...

Ja det finns mycket att önska om snökottningen i STHLM. Kul att höra att det fungerar bättre i Moskva

Mr Heavy Metal said...

För det första var det naturligtvis inte den riktige mig du såg, du såg en photoshoppad variant. Såg du inte den lilla skylten jag hade i handen där det stod "OBS! Montage."

För det andra var det där det mest oengagerade, längsta "goooooool" jag hört i hela mitt liv. Snacka om att ha betalt för att låta, det är ju till och med pauser mellan målen och innan han börjar gapa! Jesus, fotbollsmördare...