There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

27/1: Probably the most pathetic broadcast ever

27th of January:

När det är som allra kallast så kommer jag alltid att tänka på Aralsk.
Stan som en gång i tiden var en fiskeby vid Aralsjöns norr strand, men som nu ligger i öknen.
Mer om det en annan gång.

När det snöade i Moskva för några dagar sedan skickade stans myndigheter ut 15 000 snöröjningsfordon och maskiner.
Stockholm har, för att konstatera det krasst, j-vligt mycket att lära.

Jag konstaterar också att jag liksom Tycko Jonsson somnade i vredesmod i natt och att jag var på samma tillstånd när jag vaknade i morse.
Anledningen är den obeskrivliga skit jag såg på SvT Play i natt.
Ett program kallat Uppdrag Granskning som den gamla Politbyrån under Sovjettiden hade varit mäkta stolt.
Generalsekreterare Bresjnev eller diktatorerna Lenin och Stalin hade inte kunnat beställa ett "bättre" program.

Hur som helst, så var det utan tvekan bland det mest patetiska jag någonsin sett.
Till och med för att vara den stalinistiske Jan Josefsson var detta ett lågvattenmärke.

Under en timmes tid hoppar programmet på det svenskaste av det svenskaste, Ikea.
Jag förstår det journalistisk intressanta i att Expressen granskat företagets klantigheter här i Ryssland, som kostat Ikea miljarder.
Inte för att de skulle ha gjort något illegalt, utan för att de varit naiva, klantiga och framför allt blivit lurade.

Men att Uppdrag Granskning ägnar en timme åt att påstå att inte Ikea svenskt?!
Vad är då Ikea?
Inget bolag eller person har betytt mer för Sverige än Ikea.
Inget har betytt mer för Sverige i form av PR, mervärde, turism... då har vi inte ens talat om alla arbetstillfällen och skatter bolaget skapat och bidragit med.

Kajsa Bergqvist, Björn Borg och Ingemar Stenmark har mig veterligen aldrig nedvärderande kallats monegasker eller icke-svenskar.
Zlatan Ibrahimovic är han svensk?
Han bryter på svenska, han ger fler intervjuer i bosnisk medier än i svenska, han är sannolikt inte skriven i Sverige, betalar sannolikt inte mycket i skatt i Sverige...
... men han representerar svenska landslaget i fotboll och han kallar sig svenskt.

Men är han mer svensk och betytt mer för SVerige än Ikea?
Näppeligen.

Reportern Magnus Svennungsson är, av programmet att döma, en extremt otrevlig och framför allt inkompetent människa.
Ja, han är precis vad Ingvar Kamprad kallade honom i programmet.

Ikea betalar alla skatter man ska betala.
Tji fick alltså Josefsson, Svennungsson och Uppdrag Granskning.
Företagets vinster går bevisligen främst till att expandera runt om i världen.
Tji fick alltså Josefsson, Svennungsson och Uppdrag Granskning.

Vad företaget gör med en del av vinsten är väl för jösse namn Ikeas och ägarnas ensak.
I alla fall så länge som man betalar de skatter man enligt olika länders lagar ska göra.
Och det gör man.
Tji fick alltså Josefsson, Svennungsson och Uppdrag Granskning.

Enligt egen utsago har Uppdrag Granskning ägnat typ ett år för att "granska" Ikea.
Man hittade ingenting.
Istället vinklar man på att Ikea inte skulle vara svenskt.
Och man gör det bland annat genom att sticka mikrofonen under tyska kunder och svenska varuhuschefer.

Precis som privatpersoner sparar på bankkonton, i aktier och i madrassen så sparar företag i olika former.
Ikea är inte livegna.
Vad ville Uppdrag Granskning egentligen?

Varför skulle en varuhuschef i Älmhult bry sig om var ägarnas vinster hamnar?
Han gör sitt jobb, han är, enligt väldigt många, anställd av en fantastisk arbetsgivare som behandlar tiotusentals anställda runt om i världen bättre än de flesta företag...
... so?!

Sällan eller aldrig har avundsjukan visat ett fulare tryne än igår.
Det var inget annat än ren och skär stalinism.

En av huvudvinklingarna var att tre (3) kronor av varje såld vara på Ikea tydligen går till en stiftelse i Liechtenstein.
Och?!?!?!
Inget illegalt.
Bara smart, kreativt och något som gör att Ikea kan fortsätta att skapa arbetstillfällen runt om i världen och fortsätta skapa ovärderlig goodwill åt Sverige.

Lenin och Stalin är nog stolta över Uppdrag Granskning när de vaknar upp i sina gravar idag.

Dagens citat:
"Golf and sex are about the only things you can enjoy without being good at."
- Jimmy Demaret


3 comments:

Mr Heavy Metal said...

Jag minns när jag åkte med morsan i bilen för att kolla när Ikea brann i Kungens kurva 1970. Det var coolt.

Anonymous said...

Jag minns när jag cyklade efter brandbilar hemma i Västerås när jag var liten.
/Steffe

Anonymous said...

Nja, vinklingen var väl snarast att Ingvar är en hycklare som vill framställa sig själv som något han inte är och eftersom Ingvar är IKEA så hade nnog reportaget ett visst allmänintresse.