There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/2: Avslutningar är bättre än öppningar. Äntligen Ikea i Ukraina. Hur tänkte Gullit?

13th of February:

När jag åkte från Sverige tidigare i veckan kändes som att vintern var över i Sthlm.
Ända tills jag såg det makalösa snökaoset på nyheterna.
Jag trodde i ärlighetens namn att vintern var över även i Moskva.
Men minus 14 grader idag är bara början på det som väderlekstjänsten i Ryssland "utlovar" den kommande veckan ska sluta i närmare minus 30.
Man kan bli tokig fölr mindre.

Jag har haft för vana att se avslutningskonserter här i Moskva.
Iron Maiden, Metallica och Motorhead har alla avslutat världsturnéer i den ryska huvudstaden de senaste åren.
Och det har varit lysande tillställningar.

När jag så i fredags bevittnade en världsturnépremiär var förväntningarna oerhört högt ställda.
Inte minst eftersom det var Iron Maiden som äntrade scenen i den jättelika inomhusarenan Olympisky.
Näe, jag blev inte besviken.

Engagemanget var fantastiskt, ljudet var riktigt bra och att gubbarna år 2011 kan ge järnet på detta sätt är imponerande.
Men jag kan konstatera att jag föredrar turnéavslutningar framför öppningskonserter.
Om det sedan beror på att Maiden spelade alldeles för många nya låtar ska jag låta vara osagt.

CSKA Moskva börjar borta i Grekland mot Paok Salonki i Uefa Cupen veckan som kommer.
Men håller kylan i sig så kommer grekerna att få veta att de lever i returen den 22:a februari.

Politik och fotboll hör inte ihop... är ju en klyscha med hög bullshitfaktor.
Det räcker med att konstatera att Ryssland och Qatar fick fotbolls-VM 2018 resp ektive 2022.

I princip har jag dock inget emot detta. Det är så det funkar nuförtiden - på gott och ont.
Men det vänder sig lite i magen när jag ser bilder på Ruud Gullit och en av världens värsta och mest otäcka diktatorer - Ramzan Kadyrov.

Terek Grozny var en gång ett coolt fotbollsgäng, som av kända anledningar tvingades spela sin hemmafighter i södra Ryssland istället för hemma i Tjetjenien.
Det är annat Terek Grozny nu.
Och stämmer bara en fjärdedel av ryktena om Kadyrovs rikedomar (eller rättare sagt, hur han förskansat sig allt detta) och stämmer bara en tiondel av det som Kadyrov anklagas för... ja, det är då man inser att Gullit sannolikt tappat det mesta av förnuft.

Han är visserligen en helt oduglig tränare, som fått sparken från alla klubbar han tränat.
Men att ta sig an "utmaningen" att träna Terek Grozny smakar extremt beskt.
Hur tänkte karln egentligen?

Förra helgen fortsatte jag och Mr Heavy Metal vår årliga tradition på Torvalla - att tippa Bajens tabellplacering kommande säsong.
Man kan konstatera att jag blivit mer optimistisk.
Nionde plats förra säsongen har blivit sjätte plats den här säsongen.
Mr Heavy Metal har gått åt andra hållet:
Femteplats förra säsongen har blivit en åttonde plats i år.

Man kan ju inte annat än le åt kreativiteten i den här delen av världen.
Ni har tidigare i den här spalten sett bilder på Idea i Moskva.
Här är "beviset" på att Ikea slutligen också äntrat den ukrainska marknaden.

Dock har man gjort det rätt småskaligt.
Dels i den obskyra staden Dnjepropetrovsk, dels kan man konstatera att Kamprad inte följer sitt eget koncept med stora, fina "brandade" varuhus.

Dagens citat:
"Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities."
- Voltaire


1 comment:

Anonymous said...

Ruud Gullit, vilken man.
Desperat är bara förnamnet.

//T