There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

18/5: Renommésnyltning av värsta slaget. Moskva: 14:e skitigaste staden. Gratis flyg från Moskva till England.

18th of May:

Piratkopia, idéstöld, renommésnyltning... det finns en del namn för när mindre nogräknade människor försöker rida på andras hårda, mödosamma och dyra arbete att bygga upp ett varumärke och företag.
En del av detta görs med finess och på ett snyggt sätt.
Andra "stölder" är rent pinsamma.

Ett av de mest flagranta fallen av sådant här kan ni se på bilden härintill. Det innehåller nog allt från piratkopia till renommésnyltning.
Eller vad kan man annars säga om ryska "Idea"?!
Möbelvaruhus, blågult och samma typsnitt som den svenska förebilden.
Fantastiskt.

Jag vet inte hur många Idea det finns. Jag har i alla fall sett två, varav den på bilden är beläget typ tre kilometer från det första Ikeavaruhuset som öppnade i Ryssland för cirka åtta år sedan.
Ni har säkert förstått att det där skyddandet av varumärken funkar lite si och så i Ryssland, men jag känner att jag måste grotta ner mig i ärendet hur Idea har klarat sig mot Ikea så här länge.

På tal om skyltar. Jag gillar den som sitter vid Gullmarsplan i gången mot Söderstadion.
Den gångtunneln var tidigare en ökänd pisstunnel.
Undrar just om den kreativa skylten om pissoaren funkar?!

Torskade min fyrling redan på första fighen i onsdags. Å andra sidan måste jag lyfta på hatten för Zenit St Petersburg.
I finalen mot mitt Rangers - liksom i tidigare omgångar mot Bayern München, Villareal, Bayer Leverkusen, Marseille - presterade Zenit fotboll av riktig, riktigt hög klass.
Hade laget spelat i Champions League den här säsongen hade det spelet räckt riktigt långt.

Nu är dock frågan om laget köps sönder under sommaren eller om storsponsorns Gazprom tillsammans med klubbledningen lyckas behålla truppen intakt och även förstärka den.
Å andra sidan bryr jag mig inte. Jag är Cska Moskva och vill naturligtvis ha ett så svagt Zenit som möjligt.

Det är skönt och nyttigt att lämna Moskva ibland och när jag gör det brukar jag motivera det med "att jag behöver andas frisk luft".
Såg nu i en undersökning från Mercer Human Resource Consulting att det är värre än vad jag trodde.
Moskvas rankas som den 14:e smutsigaste staden i världen av de 215 som undersökningen omfattande och som mätte luftföroreningar, sophantering, dricksvattenduglighet, sjukhusvård, medicintillgång och spridningen av infektionssjukdomar.

I Moskva är sophanteringen, sjukvården och medicintillgången normal eller bättre än normalt med västerländska mått mätt.
Risken för infektionsspridning är låg, men ändå kom Moskva alltså på 14:e plats.
Man kan således förstå kommentaren: "As to Moscow, its ranking is attributed to the lack of normal tap water and air pollution of beyond all adequate limits."

"... beyond all adequate limits". Jo, jag tackar jag. Ni kanske förstår det där med att "andas frisk luft".
Då ska ni ändå veta att åtminstone jag tycker att det blivit bättre i Moskva i takt med att de gamla ryska bilarna, bussarna och lastbilarna försvinner.

Skitigaste städerna då?!
Baku i Azerbajdzjan är skitigast, enligt undersökningen, och det beror på stans oljeproduktion.
Men landets Ekologi och Naturresursministerium har protesterat mot experternas slutsats och hävdar att Mercer Human Resource är tvetydigt.
Hmmmm.

Nåväl, näst skitigaste stan är Bangladesh huvudstad Dhaka och trea är Antanananvo på Madagaskar.
Blir lite förvånad över det senare, hur f-n en stad på en liten ö vara så skitig.
Är också lite förvånad att Almaty i Kazakstan är den nionde skitigaste staden. Alltså placeringen före Bagdad, som ändå har en hel del brinnande olja.

Champions League-final i Moskva på onsdag alltså. De sjuka biljettpriserna har ni redan läst om i denna spalt.
Nu blir det intressant att följa hur transporterna och allt kommer att funka i en stad där det råder akut brist på hotellrum, de som finns är kriminellt dyra och där trafikköerna är obeskrivligt infekterade.
Hursomhelst, detta innebär att tiotusentals bara kommer att vara i Moskva över dagen.

Hur tolkar ni då dessa rader i Financial Times häromdagen:
He added that many fans would return directly from the stadium to airports after the match.
"Fans who will leave immediately after the end of the match will take buses, and we have agreed with tour agencies that people will not have to wait for their particular plane to come, but as these are charter planes we will ensure that people will get to a plane as soon as they get to the airport," Mr. Motto said.

Helt underbart. Alltså, som en tunnelbana eller buss typ.
Tåget eller bussen går när det är fullt.
Så befinner ni er i Moskva den 21 maj och vill åka gratis till England, så är det bara att ta er till en flygplats och hoppa på ett plan.

Dagens citat:
I believe in equality for everyone, except reporters and photographers.
- Mahatma Gandhi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

3 comments:

Anonymous said...

Guld i Hockey-VM
Guld i Schlager-EM
Jag börjar tro på vinst mot Sverige i fotbolls-EM också!

- КОСОВО ЈЕ СРБИЈА -

/EX ORIENTE LUX

Six Pints of Bitter said...

Att Ryssland skulle Sverige tror jag ju inte.
Däremot är "Kosovo Serbien".

Anonymous said...

Då lägger vi till vinst mot Sverige i Fotbolls-Em på listan.
Och rekordhögt oljepris.
ALLT går Rysslands väg nåden år 2008...

/EX ORIENTE LUX