There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

4/5: "Moppe"- och raggartåg i "Peking". Bögflygvärden ett ljus bland de svarta SAS-molnen.

3rd of May:

Sedan början av 70-talet har "Peking" haft en rätt underhållande tradition. Första maj-tåg bestående av motorcyklar och amerikanska bilar.
Bland "mopparna" kan beskådas såväl choppers och risbrännare som stora fina Goldwings - och det är många moppar som helst i tåget.
Det fascinerande är dock raggarbilarna. Det är hur många f
ordon som helst också i det fyrhjuliga tåget.

Det kan också konstateras att ibland har tiden stått stilla. Trots att det är 2008.
I årets "raggartåg" var fyllan bland "raggarna" i och för sig mindre än för, säg, 10-15 år sedan, men många klassiska attribut finns kvar:
En salig blandning mellan påkostade och vackra amerikanerna och pilsnervagnar, en del klassisk raggarfylla, Eddie Meduza strömmandes ur högtalare och unga medellösa tjejer bakom ratten medan fem, sex feta, rätt smutsiga äldre killar samt två, tre medellösa tjejer agerar passagerare och dricker bira.

Och ingen, absolut ingen, av de tjejer man kan beskåda i detta raggartåg kommer någonsin att komma i närheten av något som ens kan stavas skönhet; inte för utseende, inte för klädsel, inte för stil eller mode och framför allt inte för figuren.
Man kan verkligen förstå att kvinnor från kvinnoländer som Italien, Holland, Serbien och Ryssland - med all rätt - undrar vad Sverige är för land, när de ser detta.

Hatten av för Hammarby Handboll, som senare på kvällen enkelt vann vårt tredje raka SM-guld.
Otroligt starkt.

Löjromsodlaren, som liksom skribenten av denna spalt är en stor SAS-hatare, har varit ute och rest. Han skickade följande sms:
"Åkte med Sterling till Bryssel idag. Landade förstås på slaget enligt tidtabellen. Vissa bolag har en del att lära".

Ni förstår förstås vilket bolag han menar.

Det bolag som jag reste med från Helsingfors häromdagen.
Jag hade vid incheckningen begärt att få sitta på gångplats på högersida, för mitt vänsterbens skull. Tänkte sedan inte mer på det förrän vi skulle boarda.
Då upptäckte jag att jag hade fått fönsterplats på vänstersida. Med andra ord, så fel som det bara kan bli.

Förvånad kan man dock inte bli, eftersom detta snart konkursfärdiga skitbolaget inte klarar av någonting.
Men det som gjorde mig förbannad var när jag påtalade detta vid desken vid boarding. Trots ortoser kring båda benen, kryckor och allt elände så möttes jag av svaret: "Vi kan tyvärr inte göra något, vi är fullbokade".
Då ska ni veta att det enda jag frågade var om de kunde göra en rokad så att jag kunde s
itta på gångplats på höger sida, medan någon frisk människa kanske kunde förbarma sig att sitta på min fönsterplats.

Jag lyckades boarda som en av de första och upprepade min vädjan för de två pensionsfärdiga skatorna som stod innanför dörren till flygplanet.
"Tyvärr kan vi inte göra något, men du får gärna fråga någon passagerare om de kan tänka sig byta plats", förklarade en av skatorna.
"Och ni menar på fullaste allvar att ni
inte anser att ni kan hjälpa mig med detta eller att en så här simpel sak ingår i arbetsuppift?", halvskrek Eder Man, som nu kokade av ilska.
Som jämförelse kan berättas att jag på morgonen åkte från Moskva till Helsingfors med Aeroflot.

Där möttes jag av vackra flygvärdinnor som frågade: "Var vill du sitta?".

"Gång på högersida, det spelar ingen roll var", svarade jag, varpå ena flygvärdinnan sonika beordade en passagare att byta plats medan den andra hjälpte mig med väskan till den anvisade platsen.

Jag talade dock inte om att jag redan hade en gångplats på högersidan, eftersom det var servicen och uppassandet jag var ute efter.
Det är skillnad på flygbolag och flygbolag, som bekant.

Aeroflot, till exempel, har allt det som SAS saknar; moderna och rymliga plan, gratis mat ombord, service och snygga hjälpsamma flygvärdinnor.
Men så är Aeroflot också rikare än SAS.

Nåväl, tillbaka till katastrofbolaget. Till SAS försvar ska dock sägas att det finns undantag.

När jag i vredesmod styltade i gången längre ned i planet stod en homosexuell flygvärd längst bak.
Han insåg direkt problemet. Den typen av föråldrade plan som trafikerade just denna flight har av någon anledning en "tvåa" längst bak på högersidan.
Gångplatsen där var perfekt för mig, eftersom en stol saknas till vänster.
Den homosexuella flygvärden sade åt mig att sätta mig där.

När mannen som egentligen skulle sitta där kom frågade den homosexuelle om det var OK om han satte sig på min plats istället.
Det var naturligtvis inga problem.
Den homosexuella erbjöd senare också mannen gratis kaffe och macka.

Så man kan konstatera att även solen har sina fläckar... eller vad det nu heter?! Förresten, tvärtom blir det ju förstås.


Jag berättade händelsen för Mr J, som i sin tur berättade att en god vän till honom i hotell- och restaurangbranschen alltid försöker anställa bögar, eftersom de är bäst på att ge service.
Det är även min erfarenhet.
Detta innebär dock inte att jag ändrat åsikt om bögparader och bögdemonstrationer på Moskvas gator.

Dagens citat:
"Varje nybörjare kan få tag i en kvinna, men det krävs erfarenhet att bli av med henne igen."
- Clark Gable


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 comments:

Unknown said...

mycket må vara sant gällande SAS vs. Aeroflot - men det är faan inte några snygga värdinnor på Aeroflot heller!

Anonymous said...

Senast jag åkte med Aeroflot så var det tre riktigt snygga flygvärdinnor.
Men det beror antagligen på om man har tur eller otur med flighten...