There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

14/5: Ingen kvartsfinal för Sverige. Imponerande militärparad. Kriminellt dyra finalplåtar.


14th of May:


Jag blev så tagen av fredagens spännande av muskler på Moskvas gator att jag inte idkats skriva något i den här spalten förrän nu.
Det var coolt. Riktigt coolt. Och coolast var nog varken stridsvagnarna eller Topol M-missilerna utan jakt- och bombflygplanen.
Och att ryssarna börjat tro på sitt land igen är uppenbart. Det var jubel och hurrarop hela tiden. Men det är just för att stärka folks sjävkänsla och patriotism som Putin arrangerade den första militärparaden på Moskvas gator sedan 1990.

Att jag blev så imponerad av det hela beror på att jag är kille och vi killar gillar sånt där.
Principiellt är jag dock emot militärparader eftersom det mest är kommunistdiktaturer som sysslat med sådant.
Ja, och så Frankrike förstås. Men de är å andra sidan ofarliga.
Ni kan väl söka på "French Military
Victories" på Google och klicka på "I´m Feeling Lucky"-knappen och se om ni får några träffar.

Tog en stänkare på en krog igårkväll och konstaterade att det längst bak i menyn fanns en sida med böter ifall man skulle ha sönder något.
Jag har - nog - aldrig sett det tidigare. Det kostar 10 000 rubel (knappt 3 000 kr) om man har sönder glasbordet eller en soffa (eller snarare fåtölj) och råkar man krossa ett grogg- eller vinglas får man hosta upp med 150 rubel.
Det var dock - för att vara Moskva - humana priser på drickat, så man får se till att vara försiktig.

Humana priser kan man dock inte snacka om i samband med nästa veckas Champions League-final mellan Chelsea och Manchester United här i Moskva.
De plåtar som finns att få tag på är alla kriminellt dyra.
Jag har ändå varit på en del fotboll runt om i världen, men jag har aldrig varit med om ens tillnärmelsevis så sanslösa priser som nu.
Att få en vanlig biljett under 20 000 kronor är i praktiken omöjligt.
De flesta biljetter som finns att köpa på marknaden kostar mellan 30 000 och 50 000 kr.
Kriminellt, är bara förnamnet.


Jag var på Söderstadion för drygt en vecka sedan. Jag kunde snabbt konstatera att min arena inte är särskilt handikappvänlig.
Det gick väl an när spelet är på den närmaste planhalvan och folk sitter, men så fort det är anfall åt andra hållet och folk reser sig...
Ja, ni kan se själva på bilderna.


Att inte Max von Schleebrügge kom med i EM-truppen är ren och skär skandal.
Jag har aldrig varit en vän av Lars Lagerbäck, är det ännu mindre nu och det blir nog så att min sista fotbollsmatch blir den 18:e juni mot Ryssland.

For Sverige lär inte ta sig till kvartsfinal utan Max i laget.
Mr J, som mer än någon annan engagerat sig i mitt beslut att lägga av med fotboll, var för övrigt vänlig nog att förra veckan skicka ett sms förra veckan att jag bara hade 50 dagar kvar av mitt fotbollsliv.
Det är drygt 40 dagar kvar nu.

Det är för övrigt mycket fotboll nu.
Ikväll är det Uefa Cup-final mellan Zenit St Petersburg och mitt Glasgow Rangers. På lördag är det rysk cupfinal mellan mitt Cska Moskva och Amkar Perm.

Direkt efter den finalen är det den engelska motsvarigheten mellan Portsmouth och Cardiff och nästa onsdag är det alltså Champions League-final i Moskva mellan Chelsea och Man U.
Vill ni vinna pengar ska ni spela en fyrling med Rangers, Cska, Pompey och Chelsea som segrare.

Dagens citat:
The opposite of talking isn't listening. The opposite of talking is waiting.
- Fran Lebowitz

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Agree with u stickyboi!