There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/5: Vapenskramlet och muskelspännandet blir imponerande. Sönderbombade moln. Sverige - världens ände.


8th of May:

Av princip är jag emot militärparader eftersom det enbart är i kommunistdiktaturer sådant skett de senaste typ 75 åren.

En demokrati behöver inte sådana spel för galle
riet och visuellt spänna musklerna för att gjuta mod i befolkningen.
Men trots att morgondagens Victory Day är ett steg tillbaka mot Sovjetunionen, ser jag ändå fram emot fredagen som ett barn på julafton.

9 maj är en stor dag i Ryssland då man firar Tysklands kapitulation i Andra världskriget och i morgon är det första gången sedan Sovjetunionens fall som Ryssland visar upp det bästa och värsta landet har i vapenväg under 9 Maj-paraden.
Jag såg lite av en av repetionerna live för en dryg vecka sedan och såg nyhetsinslag om generalrepetitionen i måndags... och som grabb kan man inte annat än tycka att det var rätt häftigt, kort och gott.

I morgon kommer T-90 stridsvagnar att dundra ned för Tverskaya-gatan i trippla led till Röda Torget, där det ska paraderas framför nye presidenten Medvedev och andra potentater.
Ni som är gamla nog
minns säkert de korta inslagen i Rapport och Aktuellt från Sovjettiden. Det är så det kommer att se ut i morgon.

Efter mängder av T 90-tanks kommer Smerch raketsystem, S-300 luftvärnspjäser, Iskander-M (taktiska missilsystem) och framför allt de enorma Topol-M (ballistisk missilsystem).
De senare ligger på sjuaxlade (7) lastbilar.
Dessutom gav den förre presidenten Vladimir Putin tillstånd för militärflyg över Moskva igen.
Det innebär att Moskvas himmel kommer att fyllas av såväl strategiska bombplan som det nyaste man har i jaktplansväg.

På tal om himmel, så regnar det aldrig under stora helgdagar i Moskva och har inte gjort det sedan urminnes tider.
Det får helt enkelt inte regna.
Således bombas eventuella regnmoln utanför stan så att Moskva blir soligt dessa dagar.
Nu ska det enligt prognoserna bli bra väder ändå, men
om det inte skulle blivit det så skulle man i år tydligen använda något nytt och miljövänligare medel vid molnbombningen.
Vet inte vad jag ska tro om det. Jag har varit med flera gånger när Moskva varit rätt gult efter sådana bombningar och man vill helst inte veta vad man använder för medel.

Mitt stora problem är var jag ska bevittna fredagens vapenmuskelspänning. Det ska börja rulla mot Röda Torget klockan 10.00, men redan klockan 9.00 ska tydligen fordonen och missilerna stå uppställda längre norrut på Tverskaya så att man ska kunna beskåda och fota.
Hur man sedan ska hinna ned mot Kreml genom folkmassorna för att se fottrupperna är en annan fråga.
Trupperna ska enligt vad jag förstått komma från tre eller fyra olika håll för att stråla samman utanför entrén till Röda Torget och sedan marschera in.
Som grabb gillar man, som sagt, sådana saker.

Jag undrar förresten hur mycket denna muskelspänningen kommer att kosta Moskva och Ryssland?
Säkert hur mycket som helst, men det är sannolikt inga problem. Det finns gott om pengar i det här landet numera och det är väl just detta man vill visa världen i morgon.
Moskva stad kommer hursomhelst att spendera 60 miljoner dollar bara för att asfaltera om och reparera gatorna efter morgondagens uppvisning.
Det säger en del.

På tal om folkmassor. Eller snarare avsaknaden av sådana.
Jag blir ofta fascinerad av Arlanda och hur man egentligen tänkt och tänker.
Den så kallade F-piren som kostade hur mycket pengar som helst bygga, i synnerhet efter alla merkostnader, är i princip alltid tom eller nästa tom.
Jag har banne mig aldrig sett en flygplats i världen med så få plan och avgångar på en pir som Arlandas F-pir.
Och det är likadant varje gång jag är i den delen av Arlanda.

Senast landade jag absolut längst bort. Jag gick av sist och trots att jag tvingades gå igenom hela den långa hallen så mötte jag enbart fyra (4) personer.
Fantastiskt.
Det kan knappast vara ekonomiskt försvarbart att driva en flygplats med så låg omsättningen av trafik.
Å andra sidan var det inte mer folk i den gamla delen av Arlanda när jag åkte från Sthlm tidigare i veckan, som ni kan se på övriga två bilder.
Nej, det är bara att åter konstatera att Sverige befinner sig - eller är beläget - väldigt långt ifrån händelsernas centrum.

Dagens citat:
"If everything seems under control, you're not going fast enough."
- Mario Andretti

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

5 comments:

Karlsson said...

"En demokrati behöver inte sådana spel för galleriet och visuellt spänna musklerna för att gjuta mod i befolkningen."

Jaså? Hur kan man då förklara att likadana militärparader hålls i divere europeiska huvudstäder i samband med nationaldagar och liknande festligheter? Skillnaden är bara att svenska medier finner det ointressant att rapportera när spanjorer, fransmän, greker eller belgare skramlar med sina vapen. Det är ju bara när ryssarna gör det som det är "ett hot", eller nå't...

Länkar till exempel på bilder från miltärparader i Madrid, Paris, Bryssel, Thessaloniki, samt Wien, finns i det här inlägget:

http://ryskigt.blogspot.com/2008/05/svd-missar-pongen.html

Anonymous said...

Herr Nilsson har rätt i sin kommentar. Att kritisera segerparaden i Moskva är dubbelmoral - och så okunskap om militära traditioner - plus ENORM okunskap om dagens Ryssland.. Bra blogg, six pints, men rysstankarna är den undermåliga punkten. Läs Spionbloggen oftare - jag signerar med länken dit.

Six Pints of Bitter said...

Herr Nilsson... glömde Frankrike, sorry. Men Spanien, Belgien och Grekland kan inte jämföras med vad som var i Ryssland.
Kan dock hålla med dig om medias vinklar.
Putins beslut med vapen har inget med "hot" att göra, utan var bara för den egna befolkningens skull... tillbaka till ett stolt folk.

Linda... tack för tipset på bloggen.
Men min kunskaper om Ryssland kan knappast kallas undermåliga och jag är fullt medveten om varför Putin hade beordrat fram den tunga arsenalen på Segerdagen.

Anonymous said...

Linda Andersson fd Selan?

Sounds like u miss!

Anonymous said...

Okej, undermåliga var kanske fel ordval, förlåt.. Jag menade bara, att säga att Putin beordrat fram arsenalen på segerdagen är samma som att hävda att Fredrik Reinfeldt beordrat förstamajtåget eller firandet av nationaldagen eller Prideparaden. Det ingår inte i Putins kompetens att bestämma över segerparaden eller vilka kanoner som ska köras genom Rödatorget. Det finns försvarsministeriet, det finns lagar, det finns regler för hur man firar saker, det finns otaliga instanser som bestämmer hur paraden ska se ut.. Det är inte Putin som styr allt och alla i Ryssland, och det var det jag menade med bristande kunskaper, att du i likhet med våra medier gör uttalanden som tyder på att du behandlar Putins roll i det ryska samhället som om han vore en tsar, vilket är ju fel. Ryssland är presidentrepublik, smaka på ordet! :-)