There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

28/5: Gränslös fylla. Imponerande rysk organisation. Europa röstar inte på kvinnor som ser ut som transor. Nytt favoritvin.

28th of May:

Det var Gränsvakternas Dag i Ryssland idag. Och som vanligt en helt sanslös fylla på de offentliga platser och parker där dessa gatukrökade.
Man kan utan överdrift kalla det gränslös fylla.
Liksom tidigare år kunde jag inte låta bli att åka till Gorkijparken och titta på spektaklet.

Fyllan var större, eller om man så vill, värre i år.
Men så fyllde denna enhet också 90 år idag.
Man kan ju fråga sig hur fyllan var denna dag för drygt 20 år sedan när tysken Mathias Rust landade sitt enmotoriga plan bakom Vasilykatedralen bredvid Röda Torget?

Detta bästa med den omtalade händelse är egentligen inte frågan hur det var möjligt att denne Mathias Rust kunde flyga ända till Moskva över det extremt stängda och bevakade Sovjet.
Nej, det bästa är att det inträffade... ja, just det, på Gränsvakternas Dag.

En vecka sedan Champions League-finalen nu och jag lider fortfarande med John Terry.
Det hade ju kunnat bli så fint, ja, som en saga... John Terry med det stora Chelsea-hjärtat och 13 år i klubben avgör Champions League-finalen i Romans Moskva.
I övrigt är jag både extremt förvånad och positivt överraskad över hur smärtfritt allting funkade kring denna final.

Jag ska villigt erkänna att jag var helt säker på att det skulle bli fullständig kaos.
Men istället blev det den kanske smidigaste och bäst organiserade final eller stora fotbollsmatch jag någonsin varit på.
Smärtfritt för över 40 000 utlänningar att komma in i landet utan visum och med bara en matchbiljett.
Transporterna från flygplatserna genom den bisarra Moskvatrafiken funkade galant.

Inte det vanliga trakasserandet med fem tidsödande säkerhetskontroller kring arenan.
Elektroninska biljettspärrar in till arenan.
Inte en polis eller militär inne på arenan som det annars alltid är, bara stewards.
Inte det extremt irriterande kvarhållandet på arenan, där man släpper ut sektion för sektion och de sista kommer ut typ en timme efter matchen.
Etc, etc, etc.

Vi som kan Ryssland vet förstås att allt detta var KRAV från Uefa och att det var utlänningar som planerade, beordrade och såg till att allt sköttes på ett smidigt sätt.
Men det som fascinerar är att ryssarna gick med på det. Det trodde jag inte i min vildaste fantasi.
Nu kan man bara hoppas att ansvariga i Ryssland lärt sig något och att man tar efter och förstår att man kan arrangera matcher och andra evenemang helt tvärtom mot hur man vanligtvis arrangerar saker och ting i det här landet.

Dessutom... nu förstår man ännu bättre hur mäktigt Uefa egentligen är.
Okej, Champions League är det största evenemanget i världen efter fotbolls-VM, men jag är ändå sjukt impad över hur de kunde få Ryssland att rucka på sina vanligtvis obsoleta och många gånger idiotiska principer.
Nåväl... all heder åt både Ryssland och uefa.

Ryssland är för övrigt inne i ett stim av framgång.
Zenit St Petersburg seger i Uefa Cupen följdes upp av VM-guld i bandy-i-badkar, succéarrangemang av Champions League-finalen och nu senast seger i Melodifestivalen.
Och det senare var en rättvis seger tack vare genomtänkt arbete.
En ung känd artist som ser bra ut, en bra låt, uppbackad på scen av världens genom tiderna främste konståkare och snubbe gnisslande en Stradivarius.
Jag var så säker på rysk seger att jag satte en slant på det innan finalen.

Annars var det oerhört komiskt att följa svenska mediers patetiska uppladdning hela veckan innan finalen.
Där svenska folket pumpades fulla av lögner att Perelli var favorit, att Ukraina stal idéer från Perelli, etc, etc, etc.
Här kan man snacka om att baxna.

För det första var Ukrainas låt mycket bättre. För det andra är ukrainskan ungefär 125 gånger snyggare än Perelli.
För det tredje sjunger hon bättre och för det fjärde så röstar inte människor i Europa på en kvinnlig artist som ser ut som en transvestit, inte ens ser ut som en snygg transvestit.

Och pakt-, grann- och taktikröstning... glöm det. Eurovision-basen Svante Stockselius och hans team har analyserat de senaste årens finaler och inte funnit något sådant.
Till exempel... Grekland i år, hur många vänner har det landet förutom Cypern och kanske Albanien? Dessutom kan ni ju kolla Rysslands och Ukrainas facit de senaste åren. Mycket bättre än Sverige.
Nej, det är dags för Sverige att byta taktik och försöka skicka låtar som går hem i HELA Europa.

Hittade ett nytt vin-varumärke i min 24-timmarsöppna livsmedelsaffär.
Jag föll för det direkt och det är redan nu mitt favoritvin.
Nu ska jag bara provdricka det, men jag räknar iskallt med att vinet håller lika hög kvalité som etiketten.
Skål.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

7 comments:

Anonymous said...

Håller med dig i det mesta du skrev i detta inlägg men måste kontra på en punkt.

För det första. Ryssen i melodifestivalen var sjukt dålig. Svag röst. Otroligt dålig o enkel låt. Överpatetiskt att de tog i så de sket på sig genom att ha Plusjtjenko skejtande runt på plast o en kvlaificerad musiker att gnida på en Stradivarius till den skiten. Man riktigt önskade att det skulle gå åt helvete. En uppvisning i den ryska smaklösheten att vara too much!!

Och sen...har du sovit i en grotta de senaste 5 åren??? Det är en FRUKTANSVÄRD grannröstning i ESC. Rysslands lydstater (Baltikum, Azerbadjan, Georgien Armenien m.fl) röstar alltid på Ryssland då de e befolkade av ryssar. Precis på samma sätt röstar Tyskland alltid på turkarna. Portugal o Spanien röstar alltid på varandra och även Sverige-Norge, Irland-England för att nämna få. Jag hoppas att du skämtade!!!
Vill gärna se på den Stockseliusrapporten du nämner. Det var fanimej det dummaste jag hört.

Anonymous said...

Klockrena analyser, även beträffande ESC...

/EX ORIENTE LUX.

Six Pints of Bitter said...

Jag har beställt den där Stockselius-rapporten och jag vill också gärna se den.
Du skriver om en annan sak än vad jag gör. Azer röstar inte på ryssar, lika lite som att tyskar röstar på Turkiet.
Däremot finns det ju ett överflöd av turkar i Tyskland, det finns fortfarande rätt mycket ryssar boende i Kaukasus, halva den vita befolkningen i England är ju irländare... så det handlar inte om grannröstning, men om "befolknings"- eller etnicitetsröstning.

I övrigt gällande ESC... så höll jag på Tjeckien och Ukraina och det var inte för musikens skull.
Men.
Jag var övertygad om att Rysslands skulle vinna TACK VARE skejtaren och Stradivarius-gnisslaren.
Kan egentligen inte bry mig mindre, men det var ett genidrag och det var det jag skrev om.
De vann ju rätt överlägset, trots allt.

Anonymous said...

Visst handlar det om etnicitetsröstning, men det käre Gary skrev du inget om i ditt första inlägg som jag replikerade på. Däremot finns ordet "grann-röstning" med och det var det jag vände mig emot. Sen....visst, vill du i efterhand säga vad du "egentligen" menade är det fine with me.

Jag håller inte med dig om ESC. Ryssland vann TROTS tönten på skridskor (som såg ut som han i Dum Dummare). Har svårt att tänka mig att ngn med IQ över 50 tyckte han var ball. Fast iofs...det kanske bara är de med IQ under 50 som röstar.

Och JA! Ukrainskan ska ha stock(selius?)

Anonymous said...

Eller va fan. Jag måste korrigera mig själv lite till den kommentaren jag lämnade ovan.
De föregår både etnicitetsröstning OC grannröstning.
Självklart får Sverige höga poäng av danskar inte bara för att det bor många svenskar i Danmark, utan även för att vi har liknande musiksmak. Vi i Sverige gillar t.ex ofta inte öststatsjojken och de gillar inte våra Abba-harmonier. Så är det helt enkelt.

Anonymous said...

Men den tydliga tendens till taktikröstande som Sverige stod för ser jag inte i andra länder. Ukraina och Ryssland blev utan poäng av svenska folket, Grekland fick 1 poäng och Armenien 2. Jag tror inte att svenskarna egentligen tyckte att dessa låtar var så dåliga, jag tror att svenskarna valde att inte rösta på länder som de trodde skulle konkurrera med Sverige i toppen. Jag tycker nog att grann- eller etnicitets- röstning är justare än ren taktikröstning...


/EX OERIENTE LUX

Six Pints of Bitter said...

Det verkar således att taktik-, grann- och etnicitetsröstning förekommer.
Men vad gör man åt det?
Lägger ner skiten?
Eller anpassar sina bidrag, så att de "passar" så många europeiska nationer som möjligt.