There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/6: Köer, köer och åter köer. Genandes genom parkeringshus. Möte med f d Spetsnaz. Spanien vinner EM.

8th of June:

Jag är en dålig människa som inte hunnit vårda denna spalt tillräckligt väl.
Jag skyller på trafiken.
De senaste dagarna har jag suttit i princip non-stop i bilköer.
Och det spelar ingen roll vilken väg, gata eller vilken tid, trafikinfarkten har varit - och är - overklig.

Jag har initierat ett fotoprojekt på jobbet och har haft en fotograf influgen till Moskva.
Igår skulle vi till exempel ta oss cirka 20 km på MKAD (den stora ringleden runt Moskva).
Sträckan tog exakt tre timmar och 40 minuter att köra. Det var typ åtta bilar på rad. I båda riktningarna.
Då genade vi ändå genom ett parkeringshus (jo, det är sant) bredvid MKAD och körde senare på spårvagnsspåren bredvid vägen...
Vi tjänade kanske en minut på dessa manövrar, men mentalt var det värt det.

I torsdags satt vi i bilen i sammanlagt 14 timmar. Elva av dessa timmar tillbringades i bilköer.
Allt detta köande innebär, förutom alla olyckor vi såg, att fotografen fick sanslöst ont i ryggen och att jag var tvungen att massera hans rygg med Voltaren-salva under gårdagen.
På tal om olyckor... kolla på den kvinnliga polisen på bilden härintill. Kort kjol och tolv centimeter höga pumps.
Jag är av den åsikten att alla kvinnliga poliser bör klä sig så.

Några timmars arbete blev det i alla fall. Vid ett av dessa tillfällena träffade vi en säkerhetsvakt, som efter en stund när han insåg att vi var svenskar och vi vunnit hans "trust" berättade att han varit både i Norge och Sverige.
I Sverige satt han i förvar i åtta timmar. Skjuten genom typ bålen.
Snubben var gammal Spetsnaz och var i början av 80-talet på spionuppdrag vid de norska fjordarna.
Något gick snett, han och hans kollegor flydde mot svenska gränsen, men inne på svenskt territorium blev han skadeskjuten av jagande svensk militär eller polis.

Åtta timmar satt han sedan i svenskt förvar innan diplomati gjorde att han blev hämtad av sovjetisk personal och hemtransporterad till Moskva.
Det känns som att det var Breznjev som ringde Palme och löste de hela med så kallad tyst diplomati. För jag vill inte minnas någon spionjakt som nådde svenska medier vid den tidpunkten.

Jag berättade om säkerhetsvakten för Plåtslagaren. Han berättade i sin tur att han i början av 2000-talet stått och tittat på en karta i ett gathörn i Moskva.
Det kom fram en äldre herre med käpp och frågade på klockren Cockney-engelska om han kunde hjälpa Plåtslagaren med något.
Efter en stunds konverserande visade sig att mannen var ryss och Plåtslagaren frågade hur det kom sig att mannen kunde prata så bra engelska.
Den gamle herren tittade sig omkring, lutade sig fram mot Plåtslagaren och sade tyst:
"I used to be based in London".
Sådana stories gillar jag.

Det är för övrigt snösäsong i Moskva. Inte i ordets rätta bemärelse, men eftersom det i hela Moskva är fullt av poppelträd och dessa blommar vid den här tiden innebär det att det är helt vitt på marken, i luften, i kontor och i lägenheter.
Det innebär också att jag måste äta allergitabletter.

EM i är igång. Skönt. Det är för jävligt roligt med stora turneringar.
Eller levde, jag kanske ska skriva, eftersom det är slut med att följa fotboll för min del efter denna turnering.
Så, jag ska passa på och njuta ordentligt nere i Österrike och Schweiz.
För övrigt så tror jag att Spanien vinner EM efter finalseger mot Kroatien.
Jag tror egentligen inte att finallagen blir dessa, men när jag tippade alla matcher, så visade sig att det blev Spanien och Kroatien i final, så jag får väl stå fast vid det.

Till sist... sitter just nu och blickar ut över gången på Sheremetyevoflygplatsen där indiern bodde i typ ett år.
Jag saknar honom något oerhört.

Dagens citat:
Three may keep a secret, if two of them are dead.
- Benjamin Franklin


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Sorry... det blir varken Spanien-Kroatien i final.
Moskva verkar vara helt vansinnigt, inte bara trafikmässigt.

Anonymous said...

Det känns som att ditt tips gällande Spanien är ganska relevant.