There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

12/6: Skänk glädje - inför nakenskannrar. Svart marknad för ost? Ratar, som vanligt, SAS.

12th of June:

Flög med Finnair från Helsingfors häromdagen. Liksom med Aeroflot, men till skillnad mot SAS, förflöt resan utan problem.
Föga förvånande.
Som av en slump såg jag dock under den resan på en annan bokning att bolaget som ska transportera mig till Alperna är just SAS.

Eller rättare sagt; "skulle" och "var".
Eftersom jag är en principfast man (i alla fall stundtals), så såg jag illa kvickt till att min biljett ändrades; både flygbolag och destination.
Så just nu reser jag civiliserat, skönt och trevligt till den soliga och rena sidan av Alperna.
Ni som kan er geografi vet förstås att jag pratar om Slovenien.

Och eftersom Ljubljana är så centralt i Centraleuropa man kan komma, så är det nära till allt.
Till den vackra kusten och rena havet i Kroatien, till det smutsiga och långtifrån alltid fungerande Italien, till det billiga Slovakien och förstås till Innsbruck.
Det är där Sverige ska sparka boll på lördag och onsdag. Allt talar nu för ett svenskt avancemang i EM.
Således måste jag åka till Basel nästa helg, för det är där Sverige spelar om vi kommer tvåa i gruppen.

Läser att en 31-årig snubbe från västra Sverige åtalats i Linköping för en minst udda stöld.
Killen försökte stjäla en lastbil som var lastad med ost. När detta misslyckades stal han en annan lastbil och lastade över osten till denna lastbil.
18 lastpallar! Sammanlagt elva ton ost!

Hur fan tänkte killen där?
Det känns inte som den svarta marknaden för ost är så oerhört stor och med tanke på att ost är en färskvara som kräver kyla, så måste väl denna stöld räknas som en av detta årtiondes absolut dummaste.

I USA rasar redan debatten och räkna med att den också kommer till Sverige när flygplatserna inför skannrar som tar bilder av hur vi ser ut under kläderna.
Jag är, som ni förstår, en stor vän av dessa nakenskannrar.
Säkerhetskontrollen kommer att gå oändligt mycket snabbare när man slipper metalldetektorer, kroppsvisitering, ta av sig skor, bälten och all annan jävla skit vi helt i onödan tvingas utstå på flygplatser.

Jag vet förresten att det kommer att gå snabbare.
Moskvaflygplatserna Domodedovo och Vnukovo har redan sedan rätt länge sådana skannrar och jag väljer naturligtvis alltid dessa.
Oerhört smidigt.
Och det där med passagerarnas integritet är som vanligt bara svenskt och amerikanskt trams.

Jag - och alla andra förnuftiga människor - skiter fullständigt i och om säkerhetspersonal kan se hur vi ser ut under kläderna.
Det är ju knappast så att bilderna är offentliga för hela flygplatsen.
Och som ni förstår, har jag varken läst eller hört ett ord om integritetsfrågan i Ryssland.

Förutom att det går snabbare och smidigare så kan vi - som har vackra, smärta och attraktiva kroppar - lätta upp, förbättra arbetsmiljön och skänka trevliga stunder åt kvinnlig och manlig säkerhetspersonal, så vi ser det som en välgärning som vi gärna bjuder på.
Min gissning är att det främst är tjocka och/eller fula människor som "rasar mot nakenskannrar". Alltså sådana som det finns gott om i USA och även i Sverige.

Dagens citat:
Too much of a good thing is wonderful.
- Mae West

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: