There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/6: Lyfter på hatten för Hiddink och Ryssland. Fotbollsavvänjningen har startat. Bisarrt dyr Moskvagata. Italien, ett u-land.

22nd of June:

EM gick inget bra för Sverige.

Vem är förresten förvånad? Ställer man upp med EM:s äldsta lag blir det sällan något avancemang.
Följaktligen blev vi utspelade av Spanien i andra halvlek och fullständigt förnedrade av Ryssland i 90 minuter.

Men att Ryssland plötsligt skulle bli fotbollens rock´n´roll förvånar till och med mig.
Jag anser mig ändå kunna rysk fotboll bättre än väldigt många, eftersom jag trots allt följer den ingående.
Rysslands insats i 120 minuter mot - och utspelning av - Holland slår det mesta jag någonsin sett i fotbollsväg.

Men kombinationen av ett starkt geni (tränaren Guus Hiddink) och en av världens rikaste män (Roman Abramovitj) är tydligen ett svårslaget och vinnande koncept.
Bara att bocka, buga och lyfta på hatten.
Jag är djupt imponerad och vad Hiddink åstadkommit sedan kvalspelet (Ryssland skulle för jösse namn inte ens kvalificerat sig till EM) torde slå det mesta i landslagsväg som fotbollvärlden skådad på mycket, mycket lång länge.

Jag har nu startat min fotbollsavvänjning.

Mr J var snäll nog att idag sms:a mig att jag enbart har cirka 171 timmar kvar av mitt fotbollsliv.
EM-finalen går nästa helg. Samma helg spelar Bajen i Svenska Cupen borta mot Malmö FF.

Det känns som att jag måste avsluta med en tripp till Skåne.

Det är trots allt mitt kära Hammarby jag följt mest intensivt de snart 30 åren som fotboll varit en stor del av mitt liv.
Det ska bli spännande att intressera sig för något annat.
Frågan är dock vad?!
Tåg och tidtabeller ligger nära till hands.

Det blir i alla fall inget som har med Italien att göra.
Jag har verkligen oerhört svårt för det landet.
Under större delen av mitt liv har jag ansett England vara Europas u-land.
Ta mig fan om inte Italien övertagit den positionen.

Av någon j-vla anledning hamnar jag dock i Italien med jämna mellanrum.
Efter att de senaste veckorna varit i det halvciviliserade Kroatien, det civiliserade Österrike och civilisationens paradis Slovenien, är gränspassering till Italien en resa många år tillbaka i tiden.
Det är ta mig f-n inte mycket som funkar.

Inte hyrbilssystemet, inte bensinmackarna, inte restauranger och dess öppettider, inte flygplatserna, inte folks logik, inte sophanteringen, inte politiken, inte skyltningen...
Och så det som retar mig mest; att dårarna fortsätter att babbla på italienska trots att det är uppenbart att jag inte kan mer italienska än att säga pescatore, calzone och stazione.
Det är f-n helt otroligt.

Ska vila upp mig i Sverige en stund nu. Det behövs efter Italien och innan Ryssland.
Två tärande länder på psyket.

På tal om Ryssland.
Läser att Tverskayagatan i centrala Moskva, där jag huserade tidigare, enligt Colliers International, passerat både Bond Street och Oxford Street i London och avancerat till tredje plats över världens dyraste gator.

Det är väl inte direkt något att vara stolt över.

Men för er vetskap så är hyrorna på Tverskaya numera i snitt 742 engelska pund per "square foot" och år.
Om jag nu i hastigheten räknar rätt, så blir det översatt till vårt sätt att räkna cirka 100 000 kronor per kvadratmeter och år.
Det är bisarrt dyrt.

I synnerhet för en gata som för inte allt för länge sedan var känd för "mataffärer" med långa köer, men tomma hyllor.
Och det är i ett land där den officiella snittlönen är knappt 300 dollar och pensionerna sällan överstiger 120 dollar.
Här snackar vi om klyftor som heter duga.

För er info så är Fifth Avenue i New York den dyraste gatan följt av Champs Elysées i Paris.

Dagens citat:
"Old age is the most unexpected of things that can happen to a man."
- Leon Trotsky


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Jag spekulerade här för ett tag sedan om att Sverige faktiskt skulle få styrk av ryssarna.Frågan är nu om Ryssland gör en "Danmark-92, Grekland-04 och Sverige-94" eller om Guusplan innebär att Ryssland åter etablerar sitt fotbllslandslag bland de bästa i världen för en lång tid framöver. Jag utmanar igen och tror på det senare. Det är lika bra att redan nu slå fast: Ryssland kommer att göra ett bättre VM 2010 än detta EM 2008...

/EOL

Anonymous said...

Skitsamma vilket bara inte hornblåsarna tar hem det!!!
//Örnen

Anonymous said...

Problemet med ryssar och idrott är att de är medgångsmänniskor.
Får de inte sina pengar eller har flyt... ja, de skiter de i allt.
Bevisen på detta är flera.
Men å andra sidan har de aldrig haft ett geni som Guus Hiddink som coach tidigare.
Vinner de EM blir det svårt att göra ett bättre VM, men åker de i semin är möjligheterna rätt stora att Hiddink har byggt färdigt till 2010.

Anonymous said...

Det beror väl på hur man räknar,
men är inte exempelvis en vm-final bättre än ett em-guld?

/EOL