There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

17/6: Hela landet är rutvitrutigt. Nytt - lönlöst försök av Moskvas bögar.


17th of June:

Såg Kroatien vinna sin tredje raka match i EM på en bar i Kroatien.
Hela landet är verkligen rödvitrutigt.
Barpersonal, bensinmackspersonal, medverkande i alla TV-program bär matchtrojor och annat rödvitrutigt, flaggor på praktiskt taget varenda bil och när jag i morse såg en skolklass med ungar i tioårsåldern gå över en gata var 90% av dem klädda i matchtröja och/eller Kroatienkeps.

Dessutom känns det som att kroaterna är på väg att slå eller redan slagit Sveriges invasion av Berlin 2006.
I gruppspelsmatchen mot Österrike beräknades cirka 100 000 kroater ha funnits på Wiens gator och torg.
Till fredagens kvartsfinal mot Turkiet räknar kroatisk media med att cirka 150 000 kroater kommer att resa till Österrikes huvudstad.
Det vore onekligen coolt att vara på plats där.

Men jag kommer sannolikt att befinna mig i Basel då, eller i alla fall vara på väg dit.
Jag kan inte tänka mig att Sverige förlorar mot Ryssland i morgon.
Och jag orkar inte med en förlust mot Ryssland. Vill inte tänka på alla pikningar.
Jag har, trots allt, inte varit allt för blyg i mina kommentarer efter lottningen för drygt ett halvår sedan.

Det var inga 100 000 svenskar i Innsbruck i onsdags, men vi var imponerande många.
Stan var gul i ordets rätta bemärkelse och när vi var på väg till arenan noterade vi att lika många svenskar var på väg från arenan, biljettlösa, för att se fighten på barer och torg.
Coolaste flaggan inne på arenan, var den som kommunicerade hat mot ett visst göteborgslag. Dock inte det laget jag personligen hatar så innerligt.
Jag är inte den som direkt är noga med var jag parkerar, vilket mina p-böter genom åren bevisat.
Jag har dock bara fått bilen bortforslad två gånger i mitt liv.
En gång i Moskva och en gång i Zagreb.
Fram tills idag. Idag fick jag den bortforslad igen i Kroatien.
Kanske får jag dock skylla mig själv. Jag ställde mig trots allt på en trottoar och - såg jag senare - det fanns faktiskt en skylt som varnade för att bilar blir bortforslade.
900 spänn och två timmar kostade kalaset.
En tröst är att det i alla fall var billigare än i Moskva. Men där var å andra sidan 95% av summan mutor så att jag skulle få ut bilen snabbare.
Min favorit "Mission Impossible" är, som läsarna av denna spalt vet, Moskvas bögar.
Jag har slarvigt nog missat att informera er läsare om deras senaste tafatta försök för några veckor sedan.
Klokt nog så lade de ner försöken att genomföra ett "Gay Pride Moscow" tidigare i våras... men istället så demonstrerade de mot stans officiella Gay Pride-förbud.

Det slutade som vanligt.
Alltså inget vidare.
Ryska ortodoxa och högergrupper kastade ägg på de fåtaliga bögarna, som viftade med regnbågsgflaggor och bar plakat.
Polisen summerade 36 arresterades personer och även om de flesta av dessa tillhörde de ortodoxa- eller högergrupperna, så gav inte heller detta bögförsök något resultat.

Inte så konstigt kanske.
Bögarna var inte fler än drygt 25 till antalet. Det behövs säkerligen minst 250 eller snarare 2 500 deltagare för att en demonstration ska ge någon effekt.
Eller som jag skrivit; lägg ner dessa tafatta försök, stanna hemma eller på klubbarna, låt Ryssland mogna under några år och automatiskt bli mer icke-aggressivt mot homosexualitet... då kanske det kan bli tal om ett Gay Pride i den ryska huvudstaden.

Resulatet av vad man försöker med nu, resulterar bara i underhållning för sådana som jag.
Och inte mig emot. Jag är rätt lättroad.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 comments:

Pappikjolo said...

Rutvitrutigt?

Anonymous said...

Jodå, Ryssland vann mot Sverige trots allt. Spelet påminde om en blandning holländsk fotboll och sovjetisk hockey. Kalla det Guusplan, eller Gazplan...

/EX ORIENTE LUX

Felix said...

Sorgligt nog så gjorde Sverige en av världhistoriens sämsta insatser. Och Lars Lagerbäck gjorde tidernas sämsta matchcoachinsats. Underläge med 0-2 i 50e minuten och han gjorde ett byte i 60e, ett i 80e och ett inte alls. Fegare blir det inte.

Anonymous said...

Hasse Backe håller inte med dig! :-) Han sa att Lagerbäck gjorde vad han kunde utifrån förutsättningarna... Gissa om han är sugen på att få ta över landslaget.

Jag gissar dock att Göran Göransson ligger bra till, han måste gjort ett kanonjobb inför rysslandsmatchen...

Six Pints of Bitter said...

Haha... det där med Göran Göransson är klockrent.
Jag kan dock meddela att Göranssons viktigaste källa till ryska landslaget och rysk fotboll har varit en medarbetare på ett stort svenskt företag.
Inget ont om det stora svenska företaget, men nog borde man kunna förvänta sig att Svenska Fotbollförbundet kanske skulle förlita sig på lite annat än ideella krafter.

Anonymous said...

hobbypolitikern carl bildt? han har ju varit en del i ryssland de senaste åren... :-)

/EOL