There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/6: "It´s over", nytt liv och bortplockade bokmärken. Gasmask, bisarra köer (igen) och tid för att ta bilen till Arkhangelsk.

30th of June:

Mina morgon/förmiddagsritualer har sett ungefär likadana ut sedan väldigt tidig Internetålder i början av 90-talet.
Det vill säga, att börja dagen med att gå in på Soccerway (och dess föregångare) samt den fantastiska statistiksidan RSSSF.

Två fantastiska sajter som var långt före sin tid.
Idag inledde jag dagen med att läsa Daily Telegraph på nätet, följt av Moscow Times och sedan SvD.
Det kändes konstigt.
Men det var ändå inget jämfört med hur det sved att plocka bort bokmärkena med Soccerway och RSSSF i mina båda browsers i datorn.

En ny tid är alltså här... utan fotboll och då kan jag inte ha dessa bokmärken kvar.
Inte titta på fotboll live, inte på TV och inte läsa om fotboll.
Den sista helgen i fotbollsliv innebar att Spanien, precis som jag tippat, vann EM och att Bajen vände 0-2 borta mot Malmö FF till seger med 3-2 i Svenska Cupen.

Jag har varje år i hela fotbollsliv längtat, suktat och inget hellre velat än att Bajen ska vinna cupen.
Det har naturligtvis aldrig hänt. Men tro mig, jag har däremot upplevt de mest obskyra respess ur denna cup.
Just därför ger jag mig fan på att Bajen vinner cupen i höst.
Jag kunde dock inte bry mig mindre.

Dock. Jag kommer inte att lägga av att följa fotboll helt och hållet. Jag måste på grund av (eller tack vare) jobbet följa den ryska ligan, åtminstone denna säsong ut.

I övrigt kan spelar det ingen roll vad ni skriver eller säger till mig... jag kommer att ha noll på Allsvenskan, engelska League Two, tjeckiska division 2 och Tipscupen.
På sätt och vis känns det skönt att lägga sin tid på annat.
För herre jävlar vilken tid detta fotbollsintresse har tagit.
Något annat som tar tid är den fullkomligt bisarra Moskvatrafiken.
Idag var det helt sjukt.
Igen.
Köerna på Leningradsky Prospekt (en av de otaliga breda vägarna som leder in och ut från centrum) brukar vanligtvis starta vid Sokol.
Idag stod det helt still redan vid Belorusskaya fler kilometer innan.
I åtta filer!
Helt still.

Jag upptäckte detta när jag skulle svänga ut på Leningradsky.
Då var klockan 19.25.
Sökte igenom vägarna och gatorna som lagrade i min hjärna för att kunna ta ett snabbt beslut på alternativ väg.
Det gick sådär.
Klockan 20.50 var jag tillbaka på exakt samma ställe efter att ha kört (eller stått i kö, rättare sagt) i två kvarter på smågator innanför de igenproppade bredare vägarna.

Ni ser min snitthastighet på bilden. 2 km/h. Det är så sjukt så att klockorna stannar.
Jag hittade till slut en annan alternativ väg, där det i alla fall gick i 13 km/h... men när jag sedan klockan kvart i tolv på natten åkte tillbaka till stan... så stod det fortfarande stilla på Leningradsky Prospekt.
F-n, jag tycker verkligen sanslöst synd om mig själv och alla stackars Moskvabor som måste uppleva detta helvete dagligen.

Det roligaste med dagens köer var den gasmask som hängde på tanklocket på en lastbil.
Gasmask är passande i Moskva.
Den mest "avskräckande" var vägskylten som förkunnar att det är drygt 1 200 km till Arkhangelsk.

Det är när man rullar förbi den skylten man inser att man ska flyga till Arkhangelsk, inte köra bil.
Okej, nu är det väl inte lika illa överallt, men lek med tanken och ta den "snabbare" snitthastigheten från härovan...... så skulle det inte ta mer än drygt 90 dagar att köra Moskva-Arkhangelsk.

Hmmm, förresten... jag ska nog ta tag i det "projektet".
Jag menar, nu när jag inte följer fotboll längre har jag ju faktiskt all tid i världen att ägna åt sådana äventyr.

Dagens citat:
If you can find something everyone agrees on, it's wrong.
- Mo Udall

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Jesus...
Du har verkligen lagt av med fotboll?
Detta trodde jag aldrig, aldrig, aldrig.
Men det känns som att du snart är igång igen.