There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

29/4: Moskva - en kontrasternas stad. Rysk bilkörning och asfaltsläggning.

29th of April:

På vissa sätt är dagens Moskva så långt ifrån Sovjets Moskva som man kan komma.
Trafiken, det ofantligt höga antalet lyxbilar, de oändliga byggena och inte minst de skyskrypor som ploppar överallt.
Moscow City, det nya kommersiella distrktet i centrala Moskva, är på sitt sätt rätt fascinerande. I synnerhet efter mörkrets inbrott.

Där byggs några av Europas högsta byggnader och den totala kostnaden är beräknad till 12 miljarder dollar, men tro inte annat än att slutnotan slutar betydligt högre än så.
Jätteprojekt tenderar att göra det.

Ni kan kolla på Tower 2000, City-palace Tower, Imperia Tower, City of capitals, Naberezhnaya Tower, Eurasia Tower, Federation Tower, Mercury City Tower, Russia Tower och Northern Tower här.


Som om inte Moscow City vore tillräckligt. Sedan en tid planeras Crystal Island för fullt.
En byggnad som ska bli världens s
törsta.
Visst, den ska symbolisera Moskvas byggboom, men den och allt annat som byggs gör bara att stan blir ännu mer sjukt dyr.
V
isionerna är det dock inget fel på.

Moskva är dock kontrasternas stad.
I synnerhet nu när de två viktigaste helgdagarna under Sovjettiden står för dörren, 1 maj och
9 maj (Segerdagen).
Och då är vi plötsligt tillbaka 17 år och mer.

Huvudgatan Tverskaya och andra gator i city har stängts av för övning av parader och i år blir det första gången sedan Sovjet och kommunismen föll, som det blir militärparader med vapen.
Alltså uppvisande av landets vapenarsenal.
Det är sådant som enbart (kommunistiska) diktaturer ägnat sig de senaste typ 70 åren.
Kremls flörtande med Sovjet har bara blivit tydligare i takt med att olje- och gasintäkterna gjort landet rikare.
Problemet är bara att långt ifrån allt annat håller samma takt.
Det bara kan inte sluta väl i långa loppet.

Hittade en bild jag hade glömt bort från sjukhuset.
Jag och mina två rumskamrater bytte ut en droppflaska mot en vodkaflaska.

Vi låg och vred oss av skratt mitt i all vår misär.
Sjuksköterskan tyckte inte att det var lika roligt.
F-n... blir man verkligen så bitter när man jobbar på sjukhus?

Jag brukar inte vara allt för rysk i trafiken, det vill säga inte tränga mig in i minsta lilla lucka som uppstår för att tjäna fem meter.
Idag, på väg tillbaka till Moskva, kom jag dock på mig själv att rulla förbi till höger, inte på vägrenen utan på jorden med stora hål utanför asfalten.

Jag tror att jag tjänade typ sju bilar på den 1,5 timme kön kröp fram på grund av asfalteringsarbete.
Jo, i det här landet asfalterar man på dagtid när det är som mest trafik.
På nätterna - när asfaltsläggare i andra länder jobbar för högtryck - gör deras ryska kollegor uppenbarligen något helt annat.

Dagens citat:
An alcoholic is someone you don't like who drinks as much as you do.

- Dylan Thomas


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

hets mot folkgrupp

Anonymous said...

Haha! Underbart med droppbytet! :-)

Anonymous said...

Hmm....den Gary jag känner har ALLTID så länge jag känt honom gjort allt för att tjäna minsta lilla meter i trafiken. Ofta rena rama slalomen o blir helt vansinnig om någon skulle ligga o "mölja" i 130-140 km/h i v fil.

Men trots detta så kan man konstigt nog lita på hans ändå säkra bilkörning.

Anonymous said...

Vad är det för "hets mot folkgrupp" i detta blogg?