There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

Världsrekord i långsamhet - 2 hm/h. aik + SvFF = sant. Come on, Berlusconi.


15th of April:

Jag slog något slags inofficiellt världsrekord förra veckan.
En bilresa från strax söder om klockan sex på Trädgårdsringen till klockan tolv på samma ring tog fyra timmar och 15 minuter.
Moskvatrafiken kan verkligen driva den lugnaste människan till vansinne... även om jag nu inte direkt placerar mig själv i den kategorin.

Snitthastigheten blev till slut 5 km/h. Jag har aldrig sett, hört eller läst om något liknand
e.
Det var dock inte det värsta. Forsta halvan av sträckan var min snitthastighet, som ni kan se på bilden, ofattbara 2 km/h.
Det kan inte finnas någon stad i världen som kan matcha den "nightmare" som trafiken i Moskva ofta är.

Man kan heller inte hitta några alternativa eller parallella vägar eller gator. Dels är de flesta enkelriktade eller dubbel-, trippel. eller fyrfiliga, dels är det lika tjockt överallt.
Man ska ändå vara rätt glad att Stalin och det efterföljande kommuniststyret byggde så breda vägar och gator (varför man gjorde det står dock skrivet i skyerna, eftersom privatbilismen inte fanns i ordets bemärkelse under Sovjettiden).
Man vill ju inte ens tänka på hur det skulle sett ut om Moskvas gator och vägar var lika smala som i Stockholm, London, Paris eller Bryssel.

Resten av veckan var inte lika illa, men ändå illa.
Som ett test, gjorde jag för övrigt om nightmare-resan en tidig kväll i helgen när trafiken var någorlunda normal.
Då körde jag exakt samma sträcka på 13 minuter och 20 sekunder.

Ni som följer fotboll vet att aik är Sveriges i särklass smutsigaste förening. En förening där självgodheten är overklig och självkritiken obefintligt.
Att sedan aik och Svenska Fotbollförbundet går hand-i-hand gör saken bara ännu mer stinkande.
Igår kom ytterligare ett bevis på detta. istället för att bryta matchen och tildela Bajen segern med 3-0, satte matchen igång igen efter 20 minuter.

aik fick den vila och det avbrott de behövde när Bajen ledde och spelmässigt körde över dem.
Kräkmedlen från Solna fick - precis som 2004 - en gratischans att kvittera och gjorde det via en straff på övertid.
Tack för det domaren och andra ansvariga på SvFF.

Av slump hamnade jag på en sajt som jag aldrig läser annars, stureplan.se, eftersom jag av princip anser att i sammanhanget lilla Stureplan är en provensiell bakgård, patetisk i jämförelse med Europas storstäders nattliv, inklusive Moskva.
Nåväl, det enda jag läste var en intervju med komikern Filip Hammar.
Han berättar om en intervju med den amerikanske komikern Andy Dick, som bland annat sade:
Jag fattar fan inte varför jag gör den här intervjun, det är som att bli intervjuad av en lokal-tv-station i Los Angeles på sin höjd”.

Och gissa om jag instämmer i följande citat av Filip Hammar:
"Jag har ju aldrig gått omkring och trott att Sverige har någon speciellt prominent position i något världssammanhang, och det blir ju än mer klart ju mer man reser. Svenskar är ju besatta av att skämta om att amerikaner tar fel på Switzerland och Sweden – men säg till en svensk att peka ut New Mexico på kartan och du får lika dålig ratio."

Sånt tycker Hammar roligt... och det gör även jag.
Jag gör det även om jag har sjukt svårt för amerikanska turister på semester i Europa (framför allt i Florens) och deras överdrivna och högljudda "Ohhhh, looooook at that. Isn´t that faaaantastic!"
Okej, USA är en ung nation, de är historielösa och bara cirka 15 procent av befolkningen har pass.
Med Sverige och svenskar är det tvärtom, men instängdheten och inskränkheten är densamma.

Detta gäller inte minst svenskar och Ryssland.
Svensken i gemen har även någon anledning otroligt svårt att inse Europas största stad (Moskva) och Europas fjärde största stad (St Petersburg) ligger närmare Stockholm än vad London gör.

Berlusconi är tillbaka i maktposition i Italien. Det är det bästa som kan hända en nation som plågas av ofattbar korruption samt av en invasion av rumänska zigenare.
Kör nu Silvio, du grejar det här.

Dagens citat:
It may be true that the law cannot make a man love me, but it can stop him from lynching me, and I think that's pretty important.
- Martin Luther King Jr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Visst är det märkligt att domaren inte väljer att blåsa av matchen när de mysiga bajenfansen skjuter in fyrverkeripjäser mot AIK:s målvakt, men väl när stackars chanko får små pappersbollar på sig...

Man undrar vilken förening som är den smutsiga i det här sammanhanget.

Anonymous said...

Inte är det Bajen i alla fall. Faktum är väl ändå att domaren blåste för 20 minuters "paus" efter att gnagare attackerat Chanko... eller har vi "normala" missat något?!