There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

24/4: Bögarnas nya korkade försök. Chockad trafikpolis. Hilton portad från Hyatt.


24th of April:

Jag blev stoppad av en av Moskvas notoriskt korrumperade trafikpoliser häromdagen.
Det var rätt kul.
Först gjorde han stora ögon när han såg kryckorna. Därefter såg han ut som en missbrukare av lim när han såg ortoserna på mina ben.

"Vad är det där?", frågade han smått chockat.
"Två brutna ben", replikerade jag snabbt.
"Men du får inte köra bil."
"Hmmm, varför inte?" frågade jag.

"Du bara inte får", fortsatte polisen.
"Konstigt, står det någonstans i lagen att jag inte får köra när jag har brutna ben, automatväxlad bil och ortoser som håller benen raka", kontrade jag.
Lagens väktare visste nu inte vad han skulle säga längre, istället bad han mig följa med till hans bil och började gå.
Jag lutade mig ut genom rutan och ropade:
"Jag kan köra bil utan problem, men har lite problem att gå. Är det Ok om jag sitter kvar i bilen medan du kollar?"

Han tittade på mig och fortsatte sedan mot sin bil utan att säga ett ord.
De kommande cirka fem minuterna (vilket ibland är lång tid) såg jag honom i backspegeln sittande med radio eller telefon i sin bil gestikulerandes.
Till slut kom han lunkades mot mig muttrandes "Okej, åk då", men jag vill inte se dig igen".

Det senare är nog inga större problem med tanke på Moskvatrafikens volym.

Det rapporteras att Paris Hilton portats från Moskvas näst dyraste hotell, Ararat Hyatt.
Anledningen är att hon med svart spritpenna kladdat på en designertapet i hennes 16 000 dollar/natten-svit.
Kanske inte så moget handlat av en hotellarvtagerska.

I svart klänning, svarta högklackade stövlar poserade hon för ett sexigt foto framför väggen där hon skrivit: "Paris Moscow 2008".
Förutom att hon är portad tvingas Paris också böta 9 000 dollar för att "medvetet ha förstört inredningen".
Jag undrar annars mest om Hilton och Hyatt är samma hotellkedja? Hilton-koncernen har annars några hotell i Moskva, så varför bodde hon inte där?

En av favoritföljetongerna i denna spalt är jag ju Moskvas bögar.
Nu när våren kommit till den ryska huvudstaden har också bögarna börjat att röra på sig.
I år har det varit rätt tyst om att arrangera ett Gay Pride.

Den här gången vill man anordna marscher och events under majhelgerna. Alltså, perioden mellan 1 maj och segerdagen den 9 maj.
Uppenbarligen har bögarna tagit skada av all stryk man fått under tidigare försök.
Att ens tänka tanken att försöka genomföra marscher under det heligaste som finns för ryssarna, 1 maj och 9 maj, är så urbota dumt att man storknar.

Reaktionerna från Moskvas stad har heller inte låtit vänta på sig:
"The council will act decisively and uncompromisingly to prevent attempts to hold such events because society is overwhelmingly opposed to the gay lifestyle and philosophy," säger en talesperson för Moskva stad till AFP.
Och fortsätter:
"It is a matter of surprise and indignation that gays plan to carry out unsanctioned gatherings in various parts of Moscow during the Festival of Peace and Work," Sergey Tsoi said, referring to May 1, one of the most important Soviet-era holidays.

Föga förvånande säger Moskva stad också att man bryr sig om hoten och våldet från radikala ortodoxa och andra anti gay-grupper:
"There could be bloodshed and no one wants that," Sergey Tsoi said.

Eftersom jag personligen inte har något emot bögar, så står jag neutral i frågan.
Jag kan dock inte för min värld förstå att bögarna fortsätter med sitt Mission Impossible.
Däremot kan jag förstå att ryssarna inte vill att, framför allt, barn och familjer ska behöva bevittna människor som skriker ut sin sexualitet.
Sådant ska barn lära sig på ett naturligt sätt när de blir äldre.

Hursomhelst, ska det även i år bli spännande att live följa vad som kommer att hända på gatorna.
Om nu inte bögarna tar sitt förnuft till fånga och istället ägnar sig åt sin kärlek och sexuella läggning som alla vi andra normala människor.
Inte publikt, med andra ord.

Fråga: Hur tänkte Antikvitetsfirman när man döpte butiken till "pung"?

Dagens citat:
"Laws are like sausages. It's better not to see them being made."
- Otto von Bismarck

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

Verkar vara ena envisa rackare , bögarna i Ryssland!
Ska inte alla hetero ut på en motdemonstration!
//Örnen

Anonymous said...

Jag har under alla år sedan skiten startade i Stockholm velat ha en heterofestival, men det är ingen jävla politiker intresserad av.