There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/5: "Shelsea", ingen pissränna och brott mot icke-bögars rättigheter


16 May 2007

Ishockey-VM är slut och förutom de bisarrt höga biljettpriserna så verkar det ha funkat organisatoriskt i alla fall.
Det svenska TV-produktionsbolaget med över hundra man har rullat hem igen med sina OB-bussar och annan utrustning.
Ryssarna är, förståeligt, förbannade att man slarvade bort guldet i semifinalen, men samtidigt ska också Tre Kronor skämmas för sina matcher i helgen.

Min vän "Plåtslagarens" stora käpphäst är att det fanns för få toaletter på den övre sektionen på arenan, Khodynka.
"Plåtis" har rätt i sak, men han har gjort en otroligt stor sak av detta.
Under semifinalen kastade han sig över mig med information om att "herrarnas" på övervåningen inte hade någon pissränna, utan att det enbart fanns fyra bås.
"Plåtis" tvingades stå i kö i 20 minuter för ett toalettbesök. Detta och att Sverige just då låg under med 3-0 gjorde honom mycket upprörd.

Såg en helt underbar kopia på gatan igår. Jackan var blå, Chelseas, korrekta, klubbmärke satt på högerarmen, ryggen täcktes av texten "Fly Emirates", men över hela bröstet stod "Shelsea".
Att kineserna eller pakistanierna som sytt jackan inte vet hur Chelsea stavas kan jag ha förståelse för.
Men att de som köpte upp partiet och importerade jackorna inte reagerade övergår mitt förstånd. Jag har också svårt att förstå att någon kan köpa en dylik jacka.
Hursomhelst... roligt var det.

Nu verkar det sista ordet vara sagt gällande Moskvas Gay Pride parad. Moskvas myndigheterna har ånyo sagt nej och en artikel om saken idag säger det mesta:

Moscow authorities said they had recently received a great number of letters from Muscovites, asking to ban the proposed gay pride parade in the Russian capital.Nikolay Kulikov, who is in charge of security issues at the Moscow city government, said the proposed parade violates the “rights and liberties” of non-gay citizens.

Man lär aldrig få läsa ett uttalande som Mr Kulikovs i Sverige.
Men. Jag har själv retat mig en aning på att det inte finns någon "Heterofestival" i Sverige. Varför ska bögar ha ensamrätt på sådant?

Nu har organisatörerna bakom Moskvas Gay Pride sagt att de ska ut på gatorna ändå den 27:e maj. Samma artikel konstaterar:
Last year, the gay parade in Moscow went ahead despite the ban. Activists were attacked by riot police and militant Christians. Moscow Mayor Yury Luzhkov also denounced the rally as “satanic”. Det lär bli något liknande i år.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: