There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

4/5: Utskällning istället för service. Drycker istället för hockey.


4 May 2007:

Sverige-Danmark i hockey-VM igår.
Den nya arenan Khodynka är visserligen rätt cool, men det är inte roligt när arenan i princip är tom.
Vem som helst kan räkna ut att Sverige-Danmark inte lockar ryssar att betala typ 400/500 kronor för en biljett.
Alla utom den ryska arrangören, som bestämde att ta idiotpriser för biljetterna i detta VM.

Till detta ska läggas att ett VM i Ryssland inte direkt är supportervänligt, med tanke på visumkrångel och helt sjuka hotellpriser.
Såled
es har alla matcher utom de ryska spelats inför nästan tomma läktare.
Mr J och jag bidrog inte heller till att fylla läktarna eftersom vi tillbringade period två och tre framför TV:n i baren på arenan inmundigandes diverse alkoholhaltiga drycker.

Jag missar Hammarby Handbolls SM-guld i morgon, men har meddelat Mr Heavy Metal att guldet bör firas på Läckerbiten.

Vissa saker förändras aldrig i Ryssland.
Service är fortfarande ett ord som saknas i den ryska ordlistan.
Skulle köpa en sak i en kiosk idag. Det kostade 21 rubel och jag halade fram en hundring.
Den så kallade försäljerskan ville dock ha en rubel av mig eftersom hon sade att hon inte hade växel.
När jag inte hade det så fick jag en utskällning och fick inte köpa det jag skulle.
Det tragiska är att detta händer varje dag och överallt i detta land.
Jag orkar inte ens bli förbannad längre.
Då har jag ändå inte berättat om mina tandläkarbesök den här veckan, som jag tvingades till på grund av hemsk tandvärk.

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: