There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/5: Skicka bättre låtar, Sverige. Kelsjuk hund stal showen i Moskvaderbyt.


13 May 2007:

Söndagen har förflutit i en rätt maklig takt. Lördagen var trots allt rätt busy.
Inledde med det tunga Moskvaderby Cska-Spartak, fortsatte med semifinalen i ishockey-VM mellan Sverige och Kanada och rundade av med schlagerfinalen på storbild i en hotellbar.
Det gick inte riktigt som planerat.

Mitt älskade Cska fick bara 1-1. Sverige var chanslöst i semifinalen och schlagern såg jag inte så mycket av, om jag ska vara ärlig... Detta eftersom vi satt djupt engagerade i diskussioner om engelska The Championship samt klassisk engelsk 70- och 80-talsfotboll.
Sådant är, som ni förstår, viktigare än Melodifestivaler.

Jag har dock läst i svensk media att det gnälls på Melodifestivalen och att det framför allt gnälls på att "öst" röstar på varandra.
Precis som att de nordiska länderna inte röstat på varandra i alla år. Ni kan ju kolla vilka som röstade på The Ark igår.
Snacka om att kasta sten i glashus.

Vore det inte bättre om Sverige och andra länder som gnäller satsar på bättre låtar.
Serbien var trots allt en förhandsfavorit och fick röster från i princip alla europas länder.
Även tvåan och trean, Ukraina och Ryssland, var mer segertippade än The Ark och fick således fler poäng än The Ark.
Simpelt och logiskt.
Och jag är också övertygad om att Belgrad kommer att klara finalarrangemanget galant nästa år.

Det var cirka 55 000 på Cska-Spartak. Det är bra med tanke på att det ösregnade och att Ryssland samtidigt spelade semifinal i ishockey-VM.

Den absolut största underhållningen stod dock en kelsjuk hund för. I andra halvleken lunkade han lugnt in på planen och precis som att det vore den naturliga sak i världen, så lunkade han runt bland spelarna tills han nådde den andra straffområdslinjen.

Där försökte Cskas brasse Vagner Love göra en insats, men då lade sig hunden på ryggen och ville kela och bli kliad på magen... samtidigt som folk på läktarna vred sig av skratt.

När hunden insett att han det inte skulle bli något kelande så forsatte han att lunka omkring och utan att höja tempot och springa så undvek den galant alla infångningsförsök.

Till slut försvann han ut från planen och ut genom en av de stora ingångarna från innerplanen allt ackompanjerat av publikens stående ovationer.
Otroligt stort.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: