There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

20/5: Högsommar i Moskva. Sju sekunders TV-försprång.


20 May 2007:

Högsommaren har kommit till Moskva. Parkerna är överfulla av solande människor, likaså gräsplättarna som kantar Moskvafloden och de publika simbassängerna.
Ja, det är till och med så hett att man inte rör sig ute i solen i onödan. Man badar dock inte i Moskvafloden. Jag skulle i alla fall inte ens stoppa ned foten i det vattnet... men vet aldrig hur den ser ut efteråt.

"Svensk-italienaren", som en gång i tiden "uppfann" telefon-scratchkort", ringde igår från
Novosibirsk, typ fyra tidszoner från Moskva.
Han har blivit stor ryssvän på senare år och hyllade Novosibirsk att det var "sådan ordning och reda i stan".
Jag har varit där två gånger. Ena gången var det minus 33 grader, andra gången visade temperaturmätaren minus 37.
Jag tänkte inte på ordning och reda då.

Lördagen vigdes till stor del åt fotboll. "Säkerhetschefen" hade grejat två plåtar till Spartak Moskva-Lokomotiv Moskva av det senare lagets skotske anfallare Garry O´Connor.
Nu funkade i och för sig inte det så bra, men vi kom i alla fall in via en "officiell" bakväg utan några problem.
Eftersom jag är Cska Moskva handlade denna match mest om konkurrensbevakning, men jag ville att Loko skulle vinna eftersom det var bättre för Cska och så blev det också.
Ett sista-minuten-mål för gästerna tystade Spartaks annars så högljudda supportrar.
Mest fascinerad blev jag dock efter matchen när jag och "Säkerhetschefen såg en Spartak-motivlackad Mercedes. Fattar inte hur man vågar ha en sedan i Moskva.

Efter en bira på en uteservering nära Kreml bevittnade vi den engelska FA Cup-finalen på en sportbar.
Det roligaste där var att bilderna på den lilla TV:n som vi tittade på var sju sekunder före bilderna på storbildsskärmen.
Vi var barnsligt förtjusta i att vi skrek och "oade" oss långt före majoriteten av gästerna i lokalen. När Chelsea avgjorde på "vår" TV, så hade inte ens väggspelet som ledde fram till baljan startat på storbildsskärmen bakom oss.

Konstaterar på nyhetsflödet att det inte händer så mycket i Sverige, Ryssland eller världen idag... så jag passar på att logga ut nu och ge mig ut i solen.

Andra bloggar om: , , , , ,

No comments: