There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

9/5: Bojkotta SAS. Bojkotta oprofessionella SAS. Bojkotta snåla SAS.

9 May 2007:

SAS är verkligen ett overkligt sjukt företag. Och som läsare av denna spalt så vet nu hur genuint jag ogillar... ja, hatar, detta bolag.
Jag gör allt för att undvika att flyga med dem, men ibland "tvingas" jag göra det. Jag gjorde det i förrgår, men har varit så förbannad att jag inte orkat skriva om det förrän nu.

I slutet av förra veckan så hölls ett Swedish-Russian Business Forum i Moskva.
Den svenska ambassaden i Moskva (och några av sponsorerna, bland annat Swedbank) har gjort ett fantastiskt arbete för att första gången någonsin anordna något sådant i Moskva.
För första gången göra det på ett professionellt sätt, rättare sagt.
Alla vi som kan Moskva och Ryssland har märkt en fantastisk skillnad på ambassadens och Sveriges agerande i näringslivsfrågor mellan Sverige och Ryssland, sedan den nya ambassadören tillträdde och framför allt sedan Sverige bytte regering.

SAS skulle vara en sponsorerna för detta forum, som bland annat lockade 400-500 svenska affärsmän och andra som är intresserade att göra affärer med Ryssland, till Moskva.
Det blev ett mycket lyckat event. Föreläsningarna, eventen och den stora "happeningen" på fredagskvällen på Restaurant Scandinavia i Moskva med forumdeltagare och svenska ishockeylandslaget, Tre Kronor.

SAS, detta statliga bolag som har ALLT att vinna på utökat näringslivsutbyte mellan Sverige och Ryssland, och därmed ökat resande mellan Stockholm och Moskva, valde dock att hoppa av sponsorskapet.
Detta en vecka före innan forumet.
En vecka!!!
Det är så oprofessionellt att man baxnar. Och ni ska ha klart för er att det heller inte var några jättesummor det handlade om.

Dessutom så hade arrangören förlagt hela forumet till hotellet (SAS) Radison Slaviyanka i Moskva. För att inte tala om den merförsäljning av resor till Moskva detta event innebar.
Jag tycker verkligen synd om den drivande kraften på ambassaden som fick denna smäll på käften av det skandinaviska flygbolaget.
Det ligger således rätt mycket i vad en Lufthansa-representant (SAS samarbetspartner i Star Alliance) sade till en av forumdeltagarna: "Varför åker ni SAS. Till Moskva ska man åka Aeroflot".
Detta alltså sagt av en "familjemedlem" till SAS.

Själv flög jag alltså med detta bolag nu. Och mitt hat späddes på ytterligare ett gäng nivåer.
Trots att biljetterna är ungefär dubbelt så dyra med SAS jämfört med Aeroflot, så måste man köpa kaffe och annan dryck samt eventuell mat ombord om man har "fel biljett".
När tjejen framför mig ville handla svarade den pensionsfärdiga pursern som kom med försäljningsvagnen "Vi har inga mackor eller mat kvar, men du kan få köpa kaffe och en chokladkaka".

Tjejen framför blev förståeligt rätt paff av svaret och frågade "Men ni har ju stått med vagnen i en halvtimme längre fram i kabinen, tänkte ni inte på att vi längre bak kanske också ville köpa något?".
Den åldrande pursern fullständigt exploderade: "Du ska inte ha någon synpunkt på hur vi arbetar. Det var det dummaste jag hört. Tyst med dig".
Till och med jag, som rest mycket med SAS genom åren och trodde att jag sett allt, häpnade över detta agerande.

Nog för att det är ungefär 15 års sedan jag såg en leende (eller för den delen ung) SAS-flygvärdinna, men detta skedde alltså på ett svenskt (nåja) flygbolag 2007.
Ett flygbolag som inte ens kan bjuda sina passagerare på kaffe och mat, inte ens har kompetens att i förväg räkna hur mycket mat de ska lasta ombord till försäljning och enbart bitter och sur personal ska inte befinna sig i servicesektorn.

Gången innan jag flög med detta bolag så hade jag en biljett där det ingick mat och dryck, ändå blev jag utskälld när jag bad om mer vin.
Gången innan det, då när SAS rånade mig på 6000 kronor extra för en timmes flygning på St Petersburg fast det var SAS fel, fick jag inte ens kaffe som plåster på såren.

Nej, till alla er kloka människor... bojkotta detta flygbolag. Visa att ni vägrar bli utskällda av tröttna, bittra och pensionsfärdiga flygvärdinnor.
Res med Aeroflot till Moskva (service, leende flygvärdinnor, stora moderna plan och mat). Lufthansa, Air Berlin eller GermanWings till Tyskland. British Airways eller Ryanair till England.
Transportera er hur nu vill... men gör det inte med SAS.
Och undvik därmed att drabbas av alla deras strejker, som gör hederliga människors resor till ett helvete.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

SAS slutade att flyga till Israel for 7 ar sedan sa vi bojkottar dom nu i 7 ar.

Anonymous said...

Jag gör också mitt yttersta för att undvika att flyga med detta j-a bolag.

Ock blir alltid lika sur när det inte går.

Och nu när de lagt ner direktlinjen köpenhamn-shanghai, så blir det lättare att undvika dem.

bjolso said...

SAS suger och är ett döende bolag. Till skillnad från Aeroflot, som är ett av Europas mest välskötta, mest lönsamma och mest mmoderna bolag.

Jag skriver mer om detta i ett inlägg på min blogg "Ett annat Ryssland":

href="http://ettannatryssland.blogspot.com/2007/06/molnfri-himmel-fr-aeroflot.html

Anonymous said...

Jag flög nyligen, efter planbyte i Frankfurt, sista sträckan med SAS. Leenden och hjälpsamhet från unga, vältaliga flygvärdinnor, byttes ut mot en rynkig tant och en sliskig gubbe som knappt talade engelska på SAS-planet. Alla ombord blev nog besvikna när de insåg att det inte ens skulle serveras ett snack under den 2,5 h långa resan.
Jag instämmer, bojkotta SAS!