There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

28/6: Moskvafloden rensad efter bögars båttur. Bevisat igen: Moskva är svindyrt.


28 June 2007:

Min lokalpolitikerkontakt hittade ett schackspel på Skype. Och eftersom jag gillar schack var det trevligt att en stund kombinera jobb med realtidsschack vid datorn.
Testa själva. Ni får en sjuhelvetes arbetsenergi efter det.

Det här med bögar och Moskva tar aldrig slut.
Tidigare i veckan så "rensade ortodoxa patrioter Moskvafloden" efter en gay cruise dagen innan".
Som jag skrivit några gånger... det är inte lätt att vara bög i Moskva.

Någon dag innan det så hade dessutom högerfolk och äldre troende "vaktat" ett torg, som är känt som homosexträffpunkt.
Man kan tycka vad man vill... men håll med om att det där med att rensa Moskvafloden är både kreativt och roligt.

"The day after the 2nd gay cruise in Moscow, nearly 200 members of Russian Orthodox-patriotic organizations went on a ceremonial motor ship trip along the Moscow River to “clean the river from the filth after the gay cruise.”

Nyligen kom en ny undersökning kring dyra städer.
Inte för att det kom som någon överraskning, men Moskva är världens dyraste stad för utlänningar.
Företaget Mercer Human Resource har granskat 143 städer runt om i världen och eftersom Moskva toppade listan före städer som London, Söul, Tokyo, Hongkong, Geneve och Oslo... så förstår ni att det är svindyrt här.

Listan baseras på livsnödvändigheter som boende, transporter, mat, kläder, husgeråd och nöjen.
Nu är det framför allt boende och kläder som gör Moskva svindyrt, men vill man leva riktigt billigt som utlänning ska man söka sig till botten på listan där man hittar Asuncion i Paraguay, Quito i Ecaudor, Montevideo i Uruguay och Karachi i Pakistan.
Montevideo kan jag absolut tänka mig, men vem f-n vill bo i Karachi?!

Eftersom jag inte kan sluta tänka på det här med att rensa smutsen från bögarnas båttur, så kom jag också att tänka på förre schackvärldsmästaren Garri Kasparov och hans oppostions senaste demonstration nyligen.
Den slutade inte lika våldsamt som den förra, men en skåpbil cirkulerade sakta runt torget och ur bilens ditsatta högtalare strömmade skratt a´la en galning (ja, ni vet hur galningar skrattar på film), vilket gjorde att oppositionens tal ofta dränktes av galningens skratt.

Dessutom stod några personer på ett tak och kastade anti-opposition flygblad och vecklade ut en banderoll med texten: "politiska horor".
Det finns igen ände på kreativiteten ibland.

Precis som jag förutspådde, så krossade Bajen laget från Sveriges dörrmatta... det är ju i Göteborg man torkar av sig skorna innan man kliver in i Sverige.
Bajen ligger trea nu och nu kollar vi bara uppåt i tabellen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

No comments: