There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

4/6: Jag förstår den danske supportern. Förlägg alla G8-möten till Ryssland.

4 June 2007:

Händelserik helg och det har handlat en del om våld.
Danmark-Sverige var en av de mest fantastiska matcher jag någonsin sett.
Den hade verkligen allt.
Och ett fascinerande slut.

Att svenska spelare ville spela klart matchen är för mig obegripligt.
Vad är det som säger att Ljungberg skulle satt straffen på Sörensen?
Inget!
Fredrik Ljungberg är ju inte direkt världens mest erfarne straffläggare.

Domaren gjorde helt rätt. Han följde regelboken och själv skrek jag direkt efter danskens attack på domaren "3-0", "3-0", "3-0".
TV-kommentatorerna sade inget om detta och min omgivning fattade först ingenting.
Att inte TV9-folket fattade något är skrämmande.

Ännu mer skrämmande är att läsa svensk media efteråt. Speciellt kvällstidningarna har lyckats fabricera att alla danskar enbart är förbannade på killen som sprang in på planen.
Det visar bara hur lite fotboll och fotbollskultur de kan... och att de aldrig kommer att lära sig vad "kärlek till ett lag" är från deras platser på pressläktaren.
Fotboll spelas inte för media. Fotboll spelas för fansen och fotbollens överlever ENBART tack vare fansens kärlek till olika lag.

Skrämmande är också att vissa i media skriver "den feta/överviktige idioten".
Expressens Mats Olsson är inte den magraste killen i journalistkåren och ni som inte sett Aftonbladets Simon Bank, så kan jag meddela att han inte lär vinna några manliga skönhetstävlingar. Allt annat än vacker alltså.
Jag förstår inte vad supporterns utseende har med saken att göra.

Personligen har jag svårt att bli upprörd över supporterns agerande. Det är inget är jag uppmuntrar och att attackera en domare är inte så smart.
Men jag förstår honom.
Jag tror att alla som ÄLSKAR ett fotbollslag förstår honom.
Fotboll upprör. Fotboll engagerar. Fotboll väcker känslor.

När ens lag blir förfördelat blir fans förbannade, arga och ibland även våldsamma.
Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så.
Varför tror ni att folk visslar, skriker och sjunger nidsånger om motståndare och domare.

Nej, den skit jag läst i media för mig att spy.
Som sagt, fotboll spelas för fansen som lägger ner tiotusentals kronor på att följa sina lag varje år.
Fotbolls spelas inte för de som får betalt för att titta på matcher och som inte har en aning om vad kärlek och lojalitet för och med ett lag är.

Dessutom; ponera att domaren inte blåst av matchen och Sverige gjort mål på straffen... Vad tror ni att publikens reaktion blivit då?
Min gissning är upplopp och vilda attacker på svenska fans.

Dessutom, igen; vad ska krävas för att domaren ska blåsa av matchen? Är det en eller 70 åskådare som ska springa in planen? Ska domaren bli slagen i ansiktet för att han ska blåsa av matchen och man ska spela vidare om han blir träffad i magen?
Nej, jag fattar ingenting av debatten.
Domaren var bäst på plan och visade en oerhörd pondus.
Heders.

Äckligast av allt är dock vad som händer i nordtyska Rostock.
Svartklädda anarkister och kommunister och andra svin som vandaliserar och slår sönder.
Det är konstigt att inte media upprörs över alla oskyldigas bilar som vandaliserats och alla skyltfönster som krossats i Rostock.

Nej, förlägg varenda G8-möte till Ryssland... där kan man hantera vandaliserande svin.
Det första pack eller svin som kastar en gatsten... kommer att få veta att han lever.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: