There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

1/6: Otroligt nog - indiern ligger kvar. "Artist" på ambassaden.


1 June 2007

Det är helt sjukt. Indiern (eller bangladeshiern eller sri lankesen eller pakistaniern) som jag skrivit om tidigare (1, 2) ligger kvar i gången på övervåningen av Sheremetyevo-flygplatsen.
Vi pratar över ett halvår nu.
Nu läste han sin vana trogen ett gammal Moscow Times. Jag såg dock inte den Veckans Affärer jag lade på hans "säng" senast.
Han har också fått sällskap av två andra killar. Både dessa låg dock och sov.

Jag har aldrig pratat med indiern, men har nu bestämt att jag nästa gång ska söka verbal kontakt och reda ut varför han egentligen har Sheremetyevo som sitt hem.
Jag fattar verkligen inte varför han inte åker hem? Eller varför han inte ansöker om visum att få komma in Moskva och ta ett jobb där.

Satte 25 euro på oavgjort mellan Danmark och Sverige i EM-kvalet på lördag. Det känn
s som säkra pengar.

Det är skönt att komma hem till kylan i Sverige. Moskva har varit sjukt hett i tre veckor.
Vi pratar om dagstemperaturer mellan 30-35 grader varje dag. Alla värmerekord som går att slås har slagits denna månad.
Häromdagen slogs det sista; sex dagar i följd har snittdygnstemperaturen varit över 30 grader.
Då förstår ni att kvällarna och nätterna varit rätt "behagliga". Varenda park, badplats... ja, öppen ytor är fullpackade av människor.
Problemet ä
r dock att det är förbjudet att bada i de flesta dammar, floder och vattendrag i Moskva.
Det är fullt förståeligt.

Jag är av princip emot att bada i fontäner... men efter CSKA Moskva-Zenit St Petersburg senast var det nära att jag ruckade på principerna.
Fontänen utanför arenan var dock full, så jag lät bli.

Plåtslagaren och jag var på en tillställning på svenska ambassaden häromdagen. Det var rätt trevligt, men vi hade av olika anledningar inte direkt någon tur... vilket vi inte behöver gå in närmare på nu.
Den inbjudna musikern var dock en "artist" i ordets rätta bemärkelse.
Jag har aldrig hört något sämre.

Han kom med en elgitarr och den absolut minsta förstärkare jag någonsin sett.
Han försökte prata svenska mellan låterna, men ingen förstod något. Hans engelska var lika obegriplig.
Frågan är om han ens kunde prata ryska.

Jag och Plåtslagaren fullkomligt "dog" när han drog igång gamla rockklassisker med sin gitarr och den minimala förstärkaren.
Det var obeskrivlig roligt - och dåligt.
Ni vet, det är en sådan händelse som man alltid kommer att minnas.
Till och med damen från ambassaden som var värdinna insåg till slut att något måste göras och meddelade pedagogiskt arrangören att "vi kanske skulle lyssna på näktergalen nu".
Jo, det finns faktiskt en näktergal vid svenska ambassaden. Det måste vara Moskvas enda.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: