There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

11/6: Kenny skulle aldrig velat stoppa speedway. Fantastiskt - igen - SAS.


11 June 2007:

Kenny Olssons tragiska dödsolycka har verkligen fått otroligt mycket mediautrymme.
Det är i och för sig bra att det skrivs mycket om speedway. Det har skrivits mycket fint om Kenny och det är också bra att säkerheten kring sporten debatteras. Men debatten måste hållas på en vuxen och realistiskt nivå.

Såg att Expressen häromdagen hade en läsarfråga som löd: "Bör speedway förbjudas"?
Man baxnar verkligen. Vad är det för fråga? Hur j-vla inteligentsbefriad får man vara? Och hur relevant är det att ställa en sådan fråga till folk som inte har en aning om sporten?

Senast svensk speedway upplevde en dödsolycka på elitnivå var 1976. Det har hänt några tragiska olyckor på senare tid, men att sporten skulle vara särskilt farlig... nej.
Det körs tusentals och åter tusentals heat varje år i Sverige och utomlands varje år och i förhållande till det, är de svåra olyckorna förvånansvärt få.
Dessutom, frågor som berör sporten ska väl i första hand debatteras bland utövarna, bland de som på andra sätt är engagerade i sporten samt möjligen fansen och den övriga publiken.
Alltså sådana som vet vad de pratar om.

Expressen är väl det sista organ som ska slänga ut en sådan fråga till sina läsare. Det är så sjukt och intelligentsbefriat så att man inte tror att det är sant.
I synnerhet när samma tidning i anslutning till frågan har intervjuer med Kennys far, flickvän och lagkamrater som alla bedyrar Kennys kärlek till sporten och att han absolut skulle velat att man ska fortsätta att köra.
Dessutom... hur förbjuder man landets tredje största arenasport i publik räknat? Man förbjuder ju inte direkt annat när en olycka händer; man får fortfarande flyga, köra bil, röka och dricka sprit... mig veterligen.

Kenny Olsson är det sista personen som ens skulle komma på tanken att stoppa eller förbjuda speedway.

En del hävdar att man inte ska leta syndabockar i svåra ögonblick som detta. Jag är inte lika säker. I mina ögon var det som hände Bajen Speedways Kenny Olsson på Kråkvilan i Norrköping ingen olyckshändelse. I alla fall inte i ordets rätta bemärkelse.

Ett av mina bästa minnen från Kenny var en septemberkväll 2004 på Gubbängen.
Det var då Bajen Speedway var nära att avancera till Elitserien redan under klubbens första säsong. Vi förlorade knappt och dramatiskt hemma på Gubbängen i semifinalen i kvalet till Elitserien.
Kenny Olsson gjorde en hjältematch. Den kämpanda, det fighterhjärta han visade mot det materiellt och erfarenhetsmässigt överlägsna motståndarlaget har för alltid etsat sig fast i mitt minne.
Jag var sjukt stolt över Kenny den kvällen.

Den förare som var inblandad i Kennys olycka i Norrköping, avslutade den där septemberkvällen 2004 med att åka runt Gubbängen och visa långfingret till vår publik. Tro fan att det blev upploppsstämning.

Kenny Olsson var en idrottsman i ordets rätta bemärkelse. En schysst, ärlig, kämpande idrottsman.
Vila i frid där uppe.

Hörde en ny SAS-story av en kollega häromdagen, som jag inte orkat bry mig om de senaste dagarna.
För några dagar sedan taxade en SAS-kärra ut från gaten i St Petersburg för att flyga till Stockholm. Kärran stannade dock nästan omgående på plattan och blev stående där.

Efter en halvtimme i den 35-gradiga värmen så stängde man av aircondition. Efter ytterligare två timmar ståendes på plattan så började SAS att SÄLJA drycker och tilltugg ombord.
Observera S Ä L J A. Inte bjuda kunderna som plåster på såren. Efter ytterligare en tid så meddelades passagerarna att planet drabbats av ett tekniskt fel och att man inte visste hur lång tid det skulle ta att reparera maskinen.

Tillbaka i flygplatsbyggnaden så ska ni inte tro att SAS ordnade någon mat, dryck eller något annat. Ej heller bokade man om passagerarna till andra flighter.
Anledningen: Enligt SAS var inte flighten inställd, utan "bara" försenad.
När jag någon dag senare fick en uppdatering om denna soppa... så hade kollegan ännu inte kommit till Stockholm. Då hade det gått mer än ett dygn.
"Fantastiskt" jobbat, SAS. Igen.

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: