There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/6 (2): R.I.P... Kenny. Vi glömmer dig aldrig.


8 June 2007:

Kenny Olsson orkade inte.
En gammal kollega ringde och meddelade att Kenny förlorat sitt sista heat och att läkarna stängt av respiratorn.

Det kommer att ta lång tid innan den här chocken lägger sig och mina - och förhoppningsvis allas - tankar går först och främst till familj och övriga anhöriga.
I sådana här stunder är idrotten rätt oväsentlig.

Men Speedwaysverige, Bajen Speedway, Stockholm, Vargarna och idrottsvärlden har förlorat en fighter.
Det kanske kanske största idrotts- och framför allt klubblagshjärta jag någonsin sett, hört talas om eller läst om.
Det är inga överord.
Kenny var en kanonkille. En förebild för klubb- och lagidrott.

Vi trodde på honom och han gav oss tillbaka i form av hjärta, vilja och poäng på banan. Samtidigt hade han pondus att vädra sin oro - och missnöje om han kände att han blivit förfördelad.
Jag minns speciellt ett tillfälle efter Bajen Speedways sagolika säsong 2005 när vi fullständigt krossade Allsvenskan och gick upp i Elitserien.
Utan Kenny Olsson hade vi aldrig gått upp i Elitserien. Med lagkapten Peter Nahlins materiella och mentala stöttning bildade de två ett underbart och oslagbart team, vilket var ryggraden i Bajen Speedways sportsliga framgång.
That´s the fact.
Kenny var lysande och framför allt var han den som personfierade och stod för allt vad Bajen Speedway var på den tiden under klubbens uppbyggnad; en klubb, ett lag, en för alla - alla för en och där laget och klubbmärket alltid före individerna.

Kenny ville träffas för att vädra sin oro inför klubbens premiär i Elitserien 2006.
Han hämtade mig i sin vita skåpbuss och han berättade om sin oro för att han inte skulle ingå i planerna för framtiden... trots, som han uttryckte det, "varit med från början och byggt upp klubben och varit med om att ta Bajen Speedway till Elitserien.
Jag minns att jag tyckte att det var stort att han tog upp sin oro istället för att bara vara tyst och lämna klubben.

Jag berättade att jag aldrig skulle lägga mig i det sportsliga i form av trupp- och laguttagningar, men lade till:
"Kenny... du slår in öppna dörrar. Vi hade aldrig varit i Elitserien utan dig."
Han nöjde sig med det och skrev på nytt kontrakt, men skrevs i farmarklubben av snittrelaterade anledningar.
Kenny var fortfarande Bajen Speedway-förare, men var utlånad till Vargarna i Norrköping under den här våren.

Han kommer aldrig tillbaka till Gubbängen, men Kenny kommer för alltid att finnas i våra hjärtan, minnen och sinnen.
Jag vet också en annan sak.
Finns det en serie i "visa-stort-hjärta" eller "aldrig-ge-upp" eller "lagkänsla" där uppe i himlen... så är Kenny Olsson lagkapten i det mest framgångsrika laget.
R.I.P. my friend.

Länkar: DN, DN, SvD, SvD, SvD, Exp, Exp, AB, AB,

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Kenny!

Jag kommer bar ihåg dig som en otroligt envis Fighter!

När olyckan är framme så finns det inget att göra, det är en sak som vi vet!

Det sättet du hanterade din båge, det är det få som klarar av!

R.I.P!!!!

Du lever kvar i mitt minne, en av de som hängav sig till sin sport på ett sätt som man bara kan beundra!

Varför?