There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

8/6: Snälla, snälla, snälla Kenny Olsson... kämpa och klara det här, du måste.

8 June 2007

Kämpa Kenny! Snälla, snälla, snälla klara det här nu.
Jag var helt knäckt i natt när jag nåddes av den hemska nyheten att Bajen Speedways Kenny Olssons skadats allvarligt i en match i Norrköping för Vargarna, dit han är utlånad av Bajen Speedway den här säsongen.
När jag nu på förmiddagen förstår vidden av olyckan och att Kenny enbart hålls vid liv med hjälp av respirator kan jag inte längre hålla tillbaka tårarna.


Jag skriver nu det som jag alltid sagt direkt Kenny: "Du är min man - och kommer alltid att vara min man".
Kämpa nu som du gjorde för Bajen Speedway... så kommer du att klara det här.
Ingen har nämligen en sådant hjärta och "aldrig-ge-upp-vilja" som Kenny Olsson.
Du var och är det moderna Gubbängens kung.

När jag grundade och drog igång Bajen Speedway var Kenny Olsson en av de första förarna som kontrakterades.
En anledning var att han var stockholmare, eftersom en viktig del i konceptet Bajen Speedway
var att bygga upp klubben kring stockholmsförare.
Men en viktigare sak var att min mentor och Bajen Speedways förste sportchef, Torbjörn Harrysson, hävdade att Kenny var en lagåkare och fighter.
I Bajen Speedway var laget, klubben och klubbmärket viktigare än individen.
Torbjörn Harrysson överdrev inte.

INGEN har stått för det eller visat detta lika tydligt och bra som Kenny Olsson.
Han hade knappa resurser och långt ifrån det bästa materialet, men detta kompenserade han med ett "fightande" och ett hjärta som jag aldrig sett, hört eller läst om tidgare.
Kenny... du var Bajen Speedway och personifierade det Bajen Speedway stod för de två första säsongerna, 2004 och 2005.
Vi hade aldrig klarat den osannolika resan från "ett blankt papper" till Elitserien på två säsonger utan dig.
Du var kung på Gubbängen.

Jag minns våra telefonsamtal över Atlanten när du vann den där inomhusserien i isspeedway två år i rad. Jag minns när vi träffades i ditt garage, på McDonalds, när vi pratade i telefon inför säsongerna.
Jag minns ditt engagemang och den glädje du visade i depån inför matcherna, den jävlar-anamma du visade på banan och den ilska du visade efter ett heat du inte var nöjd med.
Jag trodde alltid på dig. Jag stöttade dig alltid och jag är stolt för det.
Och jag blev glad för allt det du sa till mig och visade.

Snälla Kenny, ge inte upp. Det får inte bara sluta så här.
Du finns i mitt hjärta. For ever.

Läs mer i Norrköpings Tidningar, Folkbladet, Aftonbladet, AB, Dagens Nyheter, DN, Svenska Dagbladet, SvD, Expressen, ExP, Bajen Speedway.

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: