There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/6: McGregors, ensam på puben, bögbomber och slutdrucket för Ivan


22 June 2007:

Hmmm... inte bra. Nu har jag varit frånvarande från den här spalten alldeles för länge igen.
Den här gången beroende på extrem arbetsbelastning, läkning av lagad tand och en del annat trevligt och otrevligt.

Det finns bara ett ställe i Moskva som får in Allsvenskan i fotboll. Jag har - som ni förstår - varit stammis här till och från sedan 90-talet.
I vanliga fall är konkurrensen bland de 25 TV-apparaterna mördande. I tisdags bestod konkurrensen i Fotbollseuropa av fyra estniska matcher och en vitrysk division II-match.

Jag hade, i
ärlighetens namn, inga större problem att ordna så att Bajen-Djurgården visades på huvudskärmen.
Jag, riskkapitalisten som är fanatisk djurgårdare (jo, det är synd om honom) och den i tisdags neutrale byggherren från "Peking" såg således matchen ståndmässigt.
Bästa bordet framför huvudskärmen och under 2/3 av matchen helt ensamma i lokalen.
Det var en ny upplevelse (Allsvenskan lockar tydligen utanför Sverige).
Naturligtvis var också slutresultatet ståndsmässigt.
Riskkapitalisten försökte hålla masken och sa att han såg det positiva i förlusten.

Mig lurar han dock inte. Han var j-vligt förbannad.
Det känns som att bruden på bilden härintill håller på det fina och goda laget.

Var på en bra tillställning i onsdags. Det blev sent och tre saker dominerade tillställningen:

* Finansengelsmannen, och tillika Liverpoolsupportern, som envisades med att stå bakom baren och hälla upp bira, trots att han bevisligen stått på andra sidan baren i hela sitt liv.
(Bild)beviset består om inte annat i att han envisades med att hälla upp bira i vinglas hela tiden.
Som en av huvudinvesterarna i stället kändes dock som att han hade sin fulla rätt att spela ut sina bartenderdrömmar vid denna slutna tillställning.

* En annan kille som står bakom etablissemanget finansmässigt heter McGregor.
McGregor är historiskt en av de äldsta och mest kända klanerna i Skottland och den här McGregor berättade att det engelska kungahuset för ett gäng hundra år sedan tillät att man kunde mörda en McGregor utan påföljder på grund av att klanen hamnat i onåd hos kungahuset.
Det är väl tur att världen utvecklats sedan dess.
Moskva-McGregor berättade en story om en förfader som tydligen började kalla sig fiendeklanens namn, Campbell, för att undgå hetsjakt.

Jag gillar Moskva-McGregor. Han håller på Aberdeen och är en stenhård supporter till Skottlands landslag.

Framför allt är han en supporter i min stil. Han var på Färöarna - i kilt - nyligen för att se Skottland EM-kvala och han rankade den resan 15 gånger högre än Italien borta.
Precis min stil.
I höst ska han se Skottland i Georgien - i kilt. Dels för att han älskar sitt Skottland, men, som han säger, precis lika mycket för att han inte vill vara i Moskva när en massa engelsmän kommer hit för att se Ryssland-England.
På den senare punkten är vi dock djupt oense.

* Förra veckans nyhet att USA skulle utveckla en bögbomb på 90-talet väckte minst sagt muntra kommentarer.

Antingen var nyheten en nyhet a´la oslagbar Ding Ding Värld-klass eller så hade Clinton och Pengagon tappat allt förstånd.
Bomben skulle inte döda soldater, däremot skulle fienderna förvandlas till bögar.
Otroligt stort.

Det mest fascinerande är väl ändå hur man kommer på idén att utveckla en bögbomb?!
Enligt en rapport skulle Wright-laboratoriet i Ohio, som drivs av flygvapnet, 1994 begärt 7,5 miljoner dollar för att utveckla en bomb innehållande ett verkningsfullt erotiskt ämne som skulle ge upphov till "homosexuellt beteende".
Därigenom skulle "disciplin och stridsmoral i fiendens förband", försvagas.


Vad säger man???
I alla krig drabbas civila och oskyldiga, så den naturliga frågan är hur denna bögbomb skulle drabba barn och kvinnor? Skulle de också bli homosexuella?
Skulle de drabbade soldaterna bli bögar för resten av livet eller bara tillfälligt?
En, säg, 75-årig man som varit heterosexuell hela sitt liv och nu har problem med potensen... hur skulle denna reagera på denna homosex-bomb?
Ja, många intressanta frågor här.

Till sist.
Ivan, Boris och Sergey växte upp tillsammans, gick i skolan, gjorde lumpen och pluggade på universitet tillsammans.

Med åren splittrades trion. Ivan flyttade till London, Boris till New York och Sergey blev kvar i Moskva.
Varje fredag klockan 21.00 Moskvatid (18.00 Londontid) gick Ivan till den lokala puben och beställde tre glas vodka som han ensam och i tysthet inmundigade.
Detta fortsatte vecka efter vecka, månad efter månad. Till slut kände sig bartendern nödgad att fråga Ivan varför han varje fredag exakt klockan 21.00 kom in och beställde de tre glasen vodka.

"Jo, du ser... jag, Boris och Sergey har lovat oss själva att ta oss ett järn klockan 21 varje fredag för att hedra och värna om vår långa vänskap och för att vi ska hålla kontakten", förklarade Ivan.

Och så fortsatte det varje fredag.
Efter något år eller så kom Ivan som vanligt in på den lokala puben, men beställde bara två glas vodka.
Bartendern blev helt bestört:
"Vad är det? Det har väl inte hänt Boris eller Sergey något?"

Ivan: "Nej, nej... det är bara jag som slutat dricka."


Allt för idag. Nu ska jag fira midsommar i Moskva för första gången i mitt liv. Hur man nu gör det?

Nästa gång ska jag berätta om mina drömmar om att bli kommunikations- eller transportminister.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

No comments: