There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

26/6: Översvämning, u-land och engelska textremsor


26 June 2007:

Jag ägnade en av dagarna i helgen åt att spankulera omkring i Moskva och leta efter gamla bilar.
Det är inte det lättaste nuförtiden, men jag hittade i alla fall några, problemet är bara att det är något vajsing på minneskortet i telefon.

Så istället för att jag ska svära över detta... så kan vi konstatera att översvämningarna i engelska Yorkshire de senaste dagarna naturligtvis är hemskt för de drabbade.
Men jag kan inte låta bli att dra lite på smilbanden.
Sedan Richard Bransons privata Virgin tog över en stor del av tågtrafiken slipper man numera dra ner fönstret för att öppna tågdörrarna, men på många områden är England fortfarande Europas enda u-land.

Det är helt fascinerande att det just är England som alltid drabbas av mul- och klövsjukan och att det är England som oftast drabbas av översvämningar.
Jo, jag om någon vet att det ALLTID regnar i England, men en nation som ännu idag anser sig vara ett imperium som egentligen borde styra världen... ska väl för fan kunna gräva diken och kanaler.

Innan Richard Branson gav sig in tågvärlden följde inte ett enda spårbundet fordon tidtabellen, varken tågen, pendeltågen eller t-banan i London.
Då ska ni veta att det ändå var engelsmännen som "uppfann" tåget och tågresandet.
Engelsmän skryter ännu om det forna imperiet och visst brukar de hävda att de även "uppfann" den moderna kanaliseringen.
Att förhindra att landet står under vatten år 2007 går de dock bet på.

Carlisle förra året. Sheffield i år. Någon som vågar sätta emot att det är dags för Londonborna att ta båten till jobbet nästa år?!
Man kan ju också fråga sig om Sheffield Wednesdays hemmaarena Hillsborough blir spelklar till premiären i augusti?

Bajen Speedway krossade Kaparna ikväll... banne mig, det blir SM-guld i år. Sanna mina ord.
Seriefinal hemma på Gubbängen mot serieledande Västervik nästa tisdag (3/7). Missa inte det. Det blir åka av och garanterat en riktigt bra match.

I fotbollssammanhang kan ni räkna med att Bajen krossar Sillstryparna i morgon. Efter dessa tre pinnar ligger Bajen trea i tabellen.

CNN hade ett inslag från Nordirland ikväll om tre unga pojkar i samma stad som begått självmord på kort tid.
Det spekuleras om en självmordspakt, men "intressant" var:
1) att engelskspråkiga kanalen CNN hade textremsor i bilden när fadern till en av pojkarna samt andra lokalbor intervjuades,
2) att det uppenbarligen enbart finns en bild på den senaste pojken som tog livet av sig, en 15-åring. Han poserade nämligen med ett knogjärn.

Detta säger en hel del dels om dialekten, dels om historiken och klimatet i Nordirland, trots att det numera i princip är "fred".

Den argentinska fotbollen är verkligen helt sjuk.
När den så kallade fotbollshuliganismen i fotbollsvärlden i princip inte existerar längre, så går Argentina i motsatt riktning.
Bilderna från kvalmatchen mellan de två skräpgängen Chicago och El Tigre, där en supporter dödades, är helt sanslösa och även i mina ögon hemska.
Storklubben River Plate drabbades till exempel av spelförbud på sin hemmaarena i sammanlagt sju matcher den gångna säsongen. Hur kul är det att vara sponsor till River Plate?

Läs också: DN, SvD

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

visst tycker man det! men fan england e ju så jävla efter i sååå mkt! kranarna exempelvis o vi ska inte ens börja med kollektivtrafiken och vägarna! suck...

Anonymous said...

Good for people to know.