There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

5/6: Ölkastande "Mads" från Viborg till Vyborg. Helsingfors en trevlig förebild.

5 June 2007:

Vissa människor har svårt att läsa.
Igår skrev jag att jag FÖRSTOD den danske supportern som hoppade in på planen.
Jag skrev inte att jag rättfärdigade eller att jag tyckte det han gjorde var bra.
Det är alltid oerhört korkat att springa in på planen och ännu mer korkat att attackera en domare.
Hoppas att jag är tillräcklig tydlig nu.

Men fotboll upprör och varje helg runt om i världen så gör åskådare spontant icke-så-genomtänkta-handlingar.
Men det ingår i fotbollens natur.

Tillbringade måndagen i Helsingfors hos golfjournalisten. Det var mycket trevligt.
Helsingsfors är verkligen en lugn och trivsam stad. Ordning och reda och snyggt och välstädat. Såväl inne i stan som i förorterna.
Helt annat än Stockholm alltså. Det beror framför allt på att finnarna bedriver en annan sorts politik än Sverige.
Måste säga att den finska huvudstaden är en förebild för hur städer ska se ut.

Danmark-Sverige igen. På kvällen träffade jag en dansk som hade varit på matchen på Parken i lördags.
Han var på väg från danska Viborg till ryska Vyborg... vilket jag tyckte var rätt coolt.
Han visade bilder från läktaren på sin mobiltelefon och han erkände utan omsvep att han hade kastat öl på de svenska fansen på sektionen nedanför honom.
Både i första halvlek under Sveriges utskåpning och efter att domaren brutit matchen.
Jag försvarar inte heller det. Inte heller tycker jag att det är rätt. Och inte heller har jag eller skulle jag göra något liknande själv.

Men jag förstår honom. Hur förbannad jag än själv hade varit om jag fått bira på mig.
Det handlar dock om fotboll. Om känslor. Om engagemang.
Killen ångrade att ha kastade öl och annat på de svenska fansen... "but I was mad, upset and angry", urskuldande han sig.

Mads, som heter, hade också samma uppfattning som jag. Om domaren hade satt igång spelet igen och Sverige gjort mål på straffen så var risken oerhört stor att det blivit upplopp på Parken.
Hursomhelst, Sverige vinner i morgon och är därmed i princip klart för EM.
Den mest intressanta matchen spelas dock i Zagreb mellan Kroatien och Ryssland. Oavgjort där och det mesta talar för att det är kört för England.
Det var inte så dåligt med Svennis i alla fall.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: