There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

24/4: Indiern ligger kvar på golvet i Moskva. Favoritkyrkogård i Moskva.


24 April 2007:


Grämer mig ännu mer idag att Jeltsins hjärta skulle sluta slå just igår nu när jag åker från Moskva.
Idag på eftermiddagen får folket chansen att paradera förbi den öppna kistan för att visa den sista respekten. Jag har aldrig deltagit i någon lit de parade för en känd person och hade gärna gjort det nu.

Boris begravs för övrigt på min favoritkyrkogård i Moskva i morgon, onsdag.
Där ligger redan "stora män" som Khrustjov, Tupolev, Gogol, Chekov, Iljushin, med flera.
Jag brukar då och då roa mig med att spankulera omkring bland gravstenarna där.
Jo, jag vet att det är en något morbid hobby, men gravstenarna är fantastiska och historiken som ligger begravd där är fascinerande.

Att Khrustjov och hans familj ligger där beror på att han inte ansågs ha varit en särskilt god kommunist hans sista tid i livet.
Rätt konstigt. Han var ju trots allt partisekreterare, men antagligen gillade inte hans efterträdare hans "av-Stalinisering" och avslöjande om den fasanfulla mördar- och terrorstat Sovjet var sedan dess grundande.

I en gång på golvet på övervåningen på Sheremetyevo-flygplatsen ligger en indier (eller pakistanier eller bangladeshier eller sri lankier) med liggunderlag, sovsäck, några väskor och ett gäng tidningar.
Killen - eller om man så vill, gubben - har legat på samma plats "hur-länge-som-helst" nu. Jag minns inte riktigt när jag såg honom första gången, men det var med säkerhet någon gång förra året och varje gång jag ser honom så ligger han ned och läser någon gammal Moscow Times.
Den här mannen är inte lika ambitiös och social som Tom Hanks i den där filmen, som jag glömt namnet på, där han blir fast på JFK i New York på grund av en revolution i hans hemland.

Jag skulle dessutom hellre tillbringa tid i "Ingen mans land" på en amerikansk flygplats än på Sheremetyevo i Moskva.
Jag kan dock inte förstå varför killen helt enkelt inte åker hem där han kommer ifrån. Inget talar direkt för att killen - eller gubben - kommer tillföra västvärlden något.
Eller varför söker han inte asyl i Ryssland... landet skriker efter byggarbetare, hantlangare och städare.

Han vill heller inte vara med på bild. Det är därför han gömmer sig bakom tidningen.
Han skor står i alla fall prydligt palcerade bredvid "sängen".

Idag vinner Bajen med 3-1 på Råsunda. Bara så att ni vet.

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: