There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

25/4: "Svensk" terrorist i Prag. Mr J på krigsstigen.


25 April 2007

Mr J har engagerat sig något oerhört i mitt beslut att jag ska lägga av med all fotboll efter EM i Österrike/schweiz nästa år.
Just nu driver han en hätsk mailkampanj, efter att jag i denna spalt yttrat att jag eventuellt gör - en tillfällig - comeback i EM i Ukraina/Polen sommaren 2012.
Dessa rader har fått Mr J att tända på alla cylinder och jag har fått ta emot bland annat följande:

* "Din jävla svikare".
* "JAG VILL INTE SE NÅGON COMEBACK OCH INTE ENS HÖRA TALAS OM NÅGON EVENTUELL COMEBACK". (Obs. versalerna.)
* "Finalen i EM 2008 går 29/6 2008, vilket betyder att det bara återstår 434 dagar i ditt fotbollsliv. Njut av dessa dagar".

Jag hade faktiskt aldrig kunnat drömma om att mitt beslut att lägga av med fotboll skulle röra upp sådana här känslostormar.
Bland läsarna av denna spalt finns det visserligen några som tvivlar på mitt beslut kommer att uppfyllas, men det känns ändå som att de flesta skulle acceptera en comeback.

Är i Norrköping nu och konstaterar att "Peking" verkligen är en sjukt lugn stad. Inga trafik, inga köer, "inget" folk på stan och att parkera bilen kostar sex kronor i timmen.
Min ömma moder och min far förstår dock inte varför det skulle kosta mer.

Vänner i Tjeckien har de senaste dagarna hört av sig per mail och frågat mig hur Sverige kan acceptera att ta en terrormisstänk arab under sina vingar.
De fattar inte heller hur svenska ambassaden kan vara närvarande i rättegången i Prag och stötta en människa som uppenbarligen inte delar något av svenska väreringar eller något som har med Sverige att göra.
I svenska medier kallas 41-årige Oussama Kassir för "Svensken" eller den "Terroristmisstänkte svensken".

"Oussama Kassir"!!! "... misstänkt för att ha byggt upp träningsläger för terrorister och Al Qaida-sympatisörer".
Hmmm... varför är det aldrig någon Johan Svensson som är misstänkt för sådant här? Och varför sitter inte någon Gustaf Andersson i Guantanamo?

Min vän, börsmäklaren Pavel från Prag, skriver: "I hope that the Arab will rotten in an American jail. And that American authorities burn his passport since Sweden obviously continues to support terrorists and terrorist actions in Europe".
Detta alltså en tjeckisk åsikt. Tilläggas bör att man i Prag inte har några brinnande förorter a´la Rosengård.

Läste en krönika av Alexandra Pascalidou i Metro igår och det var sannerligen det sjukaste och mest korkade jag läst i hela mitt liv. Hon menade åter på fullt allvar att det var svenska myndigheters fel att araber attackerar den svenska ordningsmakten.

Alan Ball dog i natt och jag har sorg.
Alan Ball var yngst i laget när England vann VM 1966. En fantastisk mittfältare som också en gång i tiden slog transferrekord när han gick till mitt Arsenal i början av 70-talet.
Ball och Billy Bremner kommer att bilda ett fantastiskt innermittfält där uppe i himlen.
R.I.P.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: