There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

16/4: Klassisk hoppbacke, spännande faderskapsmål och eko-flyktingar


16 April 2007

En tragisk dag som denna finns det egentligen inte mycket skriva om. Tragedin i Virginia har inneburit att jag suttit fastklistrad framför CNN hela kvällen.
Sick.
Jag börjar dock ändra uppfattning en aning, det kanske ändå är dags att ändra vapenlagarna i USA. Tillfället gör nog många gånger mördaren.

Min favoritcitat av Mourinho är: ”Snälla, kalla mig inte arrogant, men jag är europamästare och jag tycker att jag är speciell.

Gillar också det här: "Barcelona är en stor klubb. Men på 200 år har de vunnit Europacupen en gång. Jag har varit tränare i ett par år och har redan vunnit lika många gånger.

Tragiskt, om än av en annan dignitet än ovan, är att den klassiska hoppbacken i Garmisch-Partenkirchen har rivits. Det innebär att en världens finaste tävlingar, den Tysk-österrikiska backhopparveckan, får ett annorlunda tävlingsschema kommande vinter.
Jag har för övrigt åkt snowboard nedför nedre delen av denna klassiska backe.

Faderskapsmålet om Anna-Nicole Smiths barn har tydligen avgjorts. Totalt ointressant.
Däremot är jag oerhört spänd på upplösningen av vem av West Ham-spelarna Anton Ferdinand och Carlton Cole som är far till 19-årige Hannah Beasleys väntande barn.
Hon dejtade tydligen Ferdinand på luncherna och Cole på kvällarna.
Vet inte riktigt vem jag tycker är "billigast" av de tre.

Sjukt är för övrigt också det som händer i Sverige och i Rosengård i Malmö. Hur dessa icke-europeiska invandrare kan tillåtas att elda upp halva stadsdelen och ännu värre attackera brandmän bevisar bara att något är mycket sjukt med Moder Svea.
Det övergår mitt förstånd, men får mig å andra sidan mer övertygad än någonsin att Sverige behöver polisinsatser a´la de ryska i Moskva i lördags.

Men det sjukaste av allt är nog ändå hur dessa (påstådda) flyktingar tror att de någonsin kommer att assimileras och bli accepterade i Sverige?! Civiliserade människor attackerar inte räddningstjänsten.
Jag tror inte heller att det är danskar, norrmän, finnar, tyskar eller belgare som ligger bakom bränderna och attackerna.

Nåväl, detta är bara ytterligare ett bevis på att dessa icke-europeiska invandrare inte är det minsta flyktingar som flytt från sina hemländer.
Riktiga flyktingar kämpar, pluggar, håller sig inom lagens riktmärken, är inte kriminella och attackerar inte poliser och räddningstjänsten.

Och som vanligt när sådant här händer, så är besserwisserna snabbt ute i media och skyller på allt... utom på alla de som är skyldiga.
En av dessa "proffstyckare" menade t ex att "inte tillräckligt mycket gjorts i Rosengård" och "Det måste satsas mer långsiktigt. Barnen måste få en bra skolgång och de som bor här måste få arbeten".
Ursäkta... är det staten eller kommunen eller är det "Svenssons från gatan" som går in på skolorna och vandaliserar och förstör allt vad undervisning heter?
Tror inte det.

Och gällande arbeten... varsågod, och gör som alla andra civiliserade människor: sätt igång och plugga, lär er språket, kämpa och ni kommer garanterat att få arbete. Det finns nämligen ingen som inte får jobb på grund av bakgrund eller utseende. Däremot får man inte jobb om man har fel attityd och saknar kompetens.

Och nej, det är inte bara några få av dessa så kallade flyktingar som ska beskyllas... utan alla så kallade flyktingar som bor i Rosengård.
Att stå och titta på, att inte ta ställning, att hålla käften... är också att ta ställning. Ta ställning mot ett civiliserat samhälle och mot lagar, regler och svensk kultur.
Nog om detta, jag blir bara förbannad.

No comments: