There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

30/4: Det ska skrivas och uttalas "SSSR", inget annat. Vodkaracet har startat.


30 April 2007:


Fina segrar i helgen. Bajen vann med 4-0 och Cska med 3-1. Det innebär topplaceringar i respektive liga. Placeringar som jag räknar med kommer att bestå säsongen ut.
Hade lite strul vid säkerhetskontrollen på Arlanda, men det berodde lite mig på själv den här gången eftersom jag släntrade dit med en skivspelare, en MD-spelare och två kilo jäst(!).
Säkerhetspersonalen trodde antagligen att jag skulle utlösa "sprängdegen" med den "elektroniska utrustningen".

Har i åratal irriterat mig en aning att svenska journalister envisas med skriva "CCCP" så fort man ska beskriva något kring rysk eller sovjetisk ishockey.
CCCP är den kyrilliska stavningen på SSSR, alltså förkortningen på Sovjetunionen.
Om man nu envisas med att skriva (och även i TV och radio säga) CCCP... varför är man då inte konsekventa och skriver "Россия" när man skriver om Ryssland idag... om man nu envisas med att använda kyrilliska bokstäver.

Det känns dock som om svenska journalister verkligen tror att det hette CCCP (alltså med bokstaven "C").
Det är nästan så att man ska utfästa ett pris för den svenska journalist som blir först med att skriva korrekt; SSSR.
Ska det verkligen vara så svårt???

Funderar på att gå på Sverige-Lettland i hockey-VM ikväll. Det lär dock bli stendött i arenan, några få svenskar och några hundra letter, typ, på sin höjd.
Den ryska arrangören har verkligen gjort allt för att arenorna inte ska fyllas. Hur ska man annars förklara de rent ut sagt svindyra biljetterna?!
Att betala motsvarande 500-600 kronor för Sverige-Lettland lockar inga lokala hockeysupportrar.

Valborg och det eldas väl en del i Sverige idag. Här firas ingen valborg. Däremot är det helg idag eftersom det är 1 maj i morgon och därmed starten på ett vodkarace som sträcker sig fram till firandet av segerdagen den 9 maj.
Ryssland kommer att stå still i dagarna tio.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: