There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

22/4: Missnöjda blondiner intog gatorna. Lenin och Hitler firades.


22 April 2007:

Det här varit en dålig helg; Arsenal tappade segern mot Tottenham på en skitbalja i 95:e minuten. Cska torskade igår mot FK Moskva och Hamburg fick bara 2-2 hemma mot Mainz.
Detta är en mycket dåligt omen inför derbyt mot AIK på Råsunda på tisdag.
Jag flyger dock med Aeroflot, vilket innebär att jag kommer att komma positiv och laddad till matchen.

Helgens demonstrationer i Moskva borde varit mer kontroversiella än förra helgens med tanke på att det var Vladimir Lenins och Adol
f Hitlers födelsedagar som firades, men allt förflöt tydligen utan incidenter.
Men det är
rätt sjukt egentligen att dessa två diktatorers födelsedagar firas av folk i samma stad.

En demonstration jag dock gärna hade bevittnat var den i Nizhny Novgorod (en dryg natt med tåg öster om Moskva), där ett antal blondiner intog gatorna.
"De missnöjda kvinnornas marsch" var parollen och enligt rapporterna var syftet med demonstrationen "to remove 'a stigma from fair-haired women'".
Tyvärr har jag inte lyckats ta reda på hur denna marsch förflöt. Å andra sidan förstår
jag inte heller riktigt vad dessa kvinnor/damer/tjejer hade på gatorna att göra?!

De flesta jag känner har inget emot blondiner. Tvärtom. De skulle göra allt för att dessa kvinnor/damer/tjejer ska vara nöjda och belåtna.
Det ska dock erkännas att jag inte känner någon i Nizhny Novgorod och med min erfarenhet av ryska män... så var kanske de "Missnöjda kvinnornas marsch" berättigad trots allt.

På tal om kvinnor, köpte en sudokotidning häromdagen och jag konstaterade snabbt att jag ska köpa ytterligare ett exemplar och skicka till Gudrun Schyman.
Svårighetsgraderna illustrerades inte av stjärnor eller dylikt, utan av ett barn för den lättaste nivån, en kvinna för medelnivån och en man för den svåra nivån.
Hur tolkar man det?

När jag och "säkerhetsvakten" lämnade arenan efter FK Moskva-Cska igår kunde vi konstatera att hundar ibland lever ett rätt behagligt och bekymmerlöst liv, medan vi fotbollssupp
ortrar tvingas vallas mellan led av poliser och militärer.

Stort på matchen igår förresten. Sergey Semak gjorde det avgörande 2-1-målet för FK Moskva och sprang jublade mot Cska-läktaren, där han inte möttas av inkastade saker utan av applåder. Sergey Semak är nämligen fortfarande gud för Cskas supportrar. Att Cskas ledning inte tog tillbaka honom efter hans utflykt till Paris Saint Germain är en gåta. Mina Cska-matchtröjor bär i alla fall Semaks namn på ryggen.

No comments: