There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

27/4: Äntligen en lojal "politikerkontakt". Förstärkt SAS-hat.


27 April 2007

Jag var på Peking-Enköping i Superettan igår. IFK Norrköping vann enkelt med 3-0, men frågan är spelet och spelarmaterialet räcker till för Allsvenskan.
Dessutom är Mats Jingbland en katastrof som tränare.

"Kartongarbetaren" och jag enades under matchen till slut om ett vad för denna säsong.
Det som grämer mig nu i efterhand är att jag - ibland - är så svag som människa. Jag är alldeles för snäll.
Antalet matcher delat med antalet poäng för respektive lag... samt att vi gångrar Bajens summa med 1,1 som handicap eftersom Bajen spelar i starkare serie.
Nu efterhand inser jag att var jag för snabb och jag kommer att kräva att vi höjer handicapet till minst 1,3.

En gammal vän ringde och berättade att hon gett sig in i politiken. Visserligen i en liten skitstad, men det är för rätt parti, hon har redan tunga poster och eftersom hon är målmedveten, "hungrig" och ambitiös känns det bra att äntligen ha en bra och lojal kontakt i maktens sfärer.
Jag ska nyttja den kanalen för att påverka saker och ting i detta land och dessutom göra allt för att "utbilda" henne i vad som är rätt respektive fel.

Jag grämer ihjäl mig att jag missade Boris Jeltsins begravning. Det första jag ska göra när jag kommer till Moskva är att gå till min favoritkyrkogård och besöka hans grav.

På tal om flyg... mitt redan starka SAS-hat har fått påspädning den senaste veckan på grund av strejken i Köpenhamn.
Nu är det inte enbart bolagets fel att deras personal strejker, men har man lata och odugliga radikaler utan ansvar som personal får man skylla sig själv.
Sparka alla dessa som strejkar. Det finns tusentals ambitiösa, duktiga och ansvarsfulla personer som gärna hade tagit deras jobb.

Det som retar mig mest är att så många oskyliga människor drabbas.
Människor som sparat pengar i månader och år för att åka någonstans på semester, folk på väg till viktiga affärsmöten, folk på väg till begravningar och släktträffar, etc, etc... men som istället tvingas sitta på en flygplats.

Det finns nog inget jag ogillar så mycket som kabinpersonal och flygledare. Och det - verkar i alla fall - som att det oftast är SAS-personal som strejkar i flygvärlden.
Jag flyger med Aeroflot till Moskva nästa gång och, som ni förstår, kommer jag att slippa alla dessa SAS-problem.
Och jag kan lägga min jacka och min väska på stolen bredvid (om den är ledig) utan att någon sur flygvärdinna (som jobbat alldeles för länge i luften) kommer och skriker på mig.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: