There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

11/4: Böglastbilar lär dröja i Moskva. 1-7 och Europa skrattar o jublar


11 April 2007:


Mr J har en tendens att ibland tystna och "försvinna". Detta sker när hans håkkylag åkt ur det som kallas slutspelet samt när engelska fotbollslag dominerar fotbollsvärlden.
Det känns som att Mr J kommer att vara tyst väldigt länge.

Vanligtvis hatar jag Manchester U... men när de igår förnedrade och förintade Roma njöt jag något oerhört.
Romasupportrarna trodde dessutom att man kan bete sig i England som de gör i Italien, men se det gick inte. Till skillnad mot sina italienska kollegor är den engelska ordningsmakten professionell och icke-korrupt, vilket italienarna blev varse om igår.

Dessutom, hur smart är det att sätta igång ett bråk utanför arenan? Vi pratar trots allt 2007 och inte 1987.
Korruptionsskandalen i Italien (ytterligare ett bevis på att vi pratar om ett u-land) förra året innebär att Roma fick en gratisplats till Champions League. 1-7 bevisade att detta var ett misstag.
Nu kan Roma-anhängarna åka hem till sitt u-land, sin föråldrade arena, stanna där och fortsätta att maskerade råna och knivhugga oskyldiga människor.

Tycker dock lite synd om min vän (han som startade och utvecklade tifo-fenomet i Sverige och som senare ville öppna hårdrocksbutik i Belgrad) som är fanatisk Roma-supporter.
Jag har den högsta respekt för honom, men något gick snett i hans uppväxt i och med detta med kärleken till Roma.

Hmmm... just nu ramlade det in ett mail från Mr J. Dock nämnde han verkligen håkky eller Englands världsherravälde.

Håkky-VM spelas i Moskva om mindre än en månad. Åt lunch med en rysk kollega idag. Han ville sätta $200 på att Ryssland kommer före Sverige i VM.
Jag satte inte emot.

Moskvas karismatiske borgmästare Yuri Luzhkov får en del skit i internationell media och anklagas för att vara homofob.
Han har ställt in Gay Pride i maj och i samband med detta bland annat sagt "Inga bögar på våra gator".
Jag lägger ingen värdering på Gay Pride - förutom att jag blir oerhört irriterad på att Stockholm och andra städer inte har någon Hetero-festival - men frågan är om inte Luzhkov trots allt gör rätt.
De bögar som trotsade förbudet förra året hade det inte roligt mot mångfalt fler nationalister, pensionärer, kyrkliga företrädare och kommunister.

Hursomhelst, 70-årige Luzhkov skulle egentligen avgå i år, men han har ändrat sig och lobbar nu för att ännu en gång återväljas som borgmästare.
Ingen är förvånad och jag kan i ärlighetens namn inte se ett Moskva som inte styrs av Yuri Luzhkov.
Det lär nog dröja innan vi får se bögar på lastbilsflak på Moskvas gator.

Andra bloggar om: , , , ,

No comments: