There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

3/4: Tyska kompisar arresterade och "Inga bögar på våra gator"


3 April 2007:

Läser att "two executives" på tyska energi- och ingenjörsjätten Siemans arresterats i en korruptionsskandal. Tydligen ska Siemans varje år ha "investerat" tio miljoner euro i mutor och "kick-backs" för att vinna kontrakt.

Jag höjer inte ens på ögonbrynen. Men undrar varför just nu och varför Siemans?

Allt är korrumperat i Ryssland. Man kan inte köpa en annons utan att betala kick-backs. Man får inte ett tillstånd utan att betala mutor.

Ryska medier brukar alltid skriva ut namnen på folk som arresterats, dock inte den här gången, men av det jag kan läsa mellan raderna, så verkar det vara mina tyska "kompisar" som arresterats.

Jag träffade dem i vintras på en "intim och mysig och trång" (ni som är fullvuxna och flugit med en Tupolev 134 vet vad jag menar) resa från St Petersburg till Moskva.
Vi hade det trevligt, pratade allt från affärer och svårigheterna att vara ett multinationellt företag i Ryssland, till Schalke 04 och att inte heller Tyskland någon gång vunnit Miss World eller Miss Universe.

En klassresa, med andra ord.

Dessutom åkte jag med dem in till stan från Vnukovo-flygplatsen och det var även de som berättade att det finns omgjorda Tupolev 134:or att hyra... som har barer, diskjockeybås och sängar ombord. Otroligt coolt.
Det kändes som att jag hade fått kompisar för livet, även om kontakten mellan oss varit sporadiskt de senaste månaderna.
Nu förstår jag varför. Även om jag är viktig, så är det nog rätt olustigt att skaka ryska galler.


Ryssland är inte direkt homosexvänligt... och jag blir lite förvånad när jag ser att Moskvas synnerligen starke borgmästare Yuri Lushkov åkt på ett bakslag i en domstol, som upphävt hans förbud för en rysk motsvarighet av Bögparaden (Pride, eller vad nu heter hemma i Sverige).

Tro mig, det är dock bara tillfälligt.

Yuri Lushkov förlorar aldrig ett "case" och han har vid fler än ett tillfälle offentligt lovat "Inga bögar på våra gator".


Förra året var det ett 50-tal bögar som trotsade förbudet, men det drabbade bara dem själva eftersom de fysiskt attackerades av alla som kom i deras väg; pensionärer, nynazister, unga tjejer, "Svenssons" allt medan polisen mest stod och tittade på.

Som sagt, Ryssland är ingen vänlig stad för homosexuella. Kanske är det dock bara naturligt med tanke på den kraftiga överrepresentationen av kvinnor... vad vet jag.

Kartongarbetaren har mailat och är bitter och butter. Jag berättar mer om det i morgon.

No comments: