There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

13/4: Paraskavedekatriafobi och begagnade damtrosor


13 April 2007:

Världens bäste korvförsäljare skickade sms och lärde mig ett nytt ord idag; Paraskavedekatriafobi.
Detta är tydligen en fobi och stark rädsla för fredagen den 13:e.
Fascinerande.
Dels för att jag aldrig hört talas om det tidigare, dels för att det finns ett ord för detta och slutligen för att det är omöjligt att uttala.

Själv lider jag inte av paraskavedekatriafobi. Jag struntade dessutom självmant att resa med SAS idag och således förstår ni att den här fredagen förflutit utan några som helst missöden.
Vad jag kan dra mig till minnes har jag bara en gång råkat ut för problem fredagen den 13:e. Det var för några år sedan i Japan när jag på en och samma dag lyckades missa två flyg, ett tåg och dessutom for runt i Tokyo för att hitta en maskin som sålde använda damtrosor utan framgång.

Jag vet dock inte om de missade transporterna berodde på fredagen den 13:e eller på att jag fick en sen start på dagen beroende på hyfsat många vattenhål frekventerades kvällen innan.
På grund av detta hade jag vissa problem att komma upp på morgonen... vilket innebar att allt blev fel med transporterna... ja, ni förstår.

Det här med begagnade damtrosor behöver kanske en förklaring. Det är inte så att jag har en böjelse för sådana, men däremot är jag barnsligt fascinerad av udda fenomen och andras bisarra intressen.
Japan och japaner företräder verkligen allt som kan kopplas samman med orden "bisarrt", "udda" och även "sjukt".

I Japan fullständigt kryllar det av så kallade "vending machines" och i vissa av dem säljs, eller i alla fall såldes, det begagnade damtrosor. Jag och min japanske vän bestämde för att ett eller några sådana inköp skulle göras.

Efter några timmars jakt - och en ansenlig mängd vätskekontroller - gav vi upp och hyrde istället in oss i varsitt rör i väggen för att sova.
Alltså en mänsklig variant av sådana förvaringsskåp som finns på järnvägsstationer överallt.
Det blev en, kalla det, udda natt. Och nej, jag lider inte av klaustrofobi.

Andra bloggar om: , , , ,

1 comment:

El Manisero said...

Coolt skriven blogg! Uppskattas.

Lite irriterande för ögat dock att raderna bryts inom styckena.

/johan