There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

19/4: Livskvalité på allra högsta nivå. Andra lagar för vissa folkgrupper.


19 April 2007:


Eder man har varit strängt upptagen de senaste dagarna och jag ber läsekretsen om ursäkt för att denna spalt ej uppdaterats på ett professionellt sätt de senaste två dagarna. Detta ska inte upprepas.

99 procent av de som mailat mig gällande mina rader om Rosengård har hållit mig.
Att skiten får fortsätta dag in och dag ut utan att myndigheterna gör något visar bara att vissa saker i Sverige går käpprätt åt helvete.

Mest upprörd blir man dock av medias bevakning av dessa kravaller. 80 procent av medias rapportering vinklas mot att det är samhällets fel att dessa icke-europeiska invandrare vandaliserar, bränner och attackerar poliser och brandmän.
Unga vandaliserar. De äldre står bredvid och stöttar med sin tystnad och acceptans.
Sjukt.

Och ännu sjukare är när man hör och läser dessa så kallade människors "förklaringar" om att "ge oss jobb, så blir det inte så här" och liknande.
Man baxnar.
Vem vill anställa sådana människor. Det är ju inte direkt samhällets elit vi pratar om här, varken Sveriges, Mellanösterns eller Afrikas.
Dessutom var tog det personliga ansvaret vägen? Alla väl skyldiga till sina egna handlingar?!

Nu existerar det inte ens i sinnesvärlden, men om jag eller min umgängeskrets skulle bete oss och agera som dessa icke-européer så skulle vi ställas till svars.
Men tydligen gäller andra lagar i Sverige för vissa folkgrupper.

Jag har i åratal varit inställd på att lägga av med all fotboll efter nästa sommars EM-slutspel i Österrike/Schweiz. Jag ska varken se matcher live eller på TV och ej heller läsa om fotboll.
Idag flög dock tanken genom huvudet att skjuta upp detta beslut när det blev klart att Ukraina och Polen fick EM 2012.
Jag är lika nöjd med att Italien inte fick turneringen. Detta u-land ska inte och kan inte arrangera stora turneringar.

Kanske blir det så att jag kompromissar och gör en tillfällig comeback om fem år bara för den turneringen.
Jag har sett fotboll i Dnjepropetrovsk, Donetsk och Kiev tidigare och det är kvalité, kan jag lova. Dessutom är Odessa en av mina favoritstäder i världen.
Att åka runt "Europas kornbod" med tåg, titta jordklotets vackraste kvinnor och följa en stor fotbollsturnering... det är livskvalité på allra högsta nivå.
Hmm... just nu talar allt för en comeback sommaren 2012.

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Ja du. Vad vet du om kidsens nationalitet? Det bor väl européer i R-gård oxå eller? Även om det inte vore så, menar du på fullt allvar att det skulle finnas något i folks kultur (eller gener kanske) som får dem att tända eld på saker? Och detta skulle alltså vara gemensamt för alla kulturer, hur olika de än är i övrigt, utom just den europeiska? Ja det låter ju rimligt. Isåfall skulle större delen av världen varit en rykande hög aska för hundratals år sedan. Och vem säger att de inte kommer att ställas till svars? Jag anar en konspirationsteoretiker...

Ja jösses, antaganden och svepande generaliseringar. Charmigt. Men allvarligt, tror du inte att det kan finnas någon annan förklaring? Är det oftast "upplopp" på ställen där folk har det bra eller på ställen där folk har det pissigt? Historiskt sett alltså. Startade Franska Revolutionen för att folk hade det så jävla bra eller för att de hade det så jävla dåligt? Jag säger såhär: Behandla folk som djur tillräckligt länge och de kommer att uppföra sig som djur. Det är naturligtvis ingen absolut sanning, men ändå något att fundera på. Fridens!

Anonymous said...

...och innan du säger något, NEJ jag försvarar såklart inte att man eldar saker och kastar sten på stackars brandmän. Det är ju skitdumma grejer som inte leder till någonting. Det är skillnad på att försvara något och på att förstå varför något händer.

Anonymous said...

Bir verkligen folk behandlade som djur i dagens Sverige maela?
Kan du snälla förklara vad som utlöst det hela eftersom du tydligen vet bättre än oss andra som bara läst tidningar och sett på tv. Oj de har det pissigt vad nu menas med det. Svälter de? Kommer polisen och hämtar dom om nätterna utan anledning? Får de inte gå i skola? Inga kläder? Eller kommer de inte in på arbetsmarknaden som tyvärr snart halva landet inte gör?
Pajala har väl samma problem som de har i denna stadsdel men inte fan brinner det där.....

Six Pints of Bitter said...

Maela, det handlar inte om konspirationsteori... Det räcker med att ha varit i Rosengård och det räcker med att titta på bilder, filmer och TV-inslag från de senaste veckorna, så ser man att det inte är européer som gör detta.

Och du kan väl inte jämföra Franska Revolutionen med Sverige 2007.
Det är en viss skillnad, om vi säger så.

Och en sak till; varför startar och händer sådana här saker ENBART i vissa stadsdelar?