There´s only one B in Brest.

Som liten parvel "lärde" jag mig att Europa var området mellan Brest och Brest. Alltså Brest vid franska Atlantkusten och Brest i Vitryssland, som då var gräns mellan Polen och Sovjet. Det här var mitten på 70-talet när någon intalade mig detta om Europa. Inte så långt senare blev jag vis nog att själv konstatera att Europa minsann sträckte sig ändå bort till Ural.
Den här sidan handlar om allt möjligt från Brest till bortom Brest.

23/4: R.I.P. Boris Nikolajevitj Jeltsin. Och skål där uppe i himlen.


23 April 2007:

Som ni säkert förstår så har nyheten om Boris Jeltsins död dominerat det mesta av andra halvan av måndagen i Ryssland - och världen - idag.
Han ska begravas på onsdags och det grämer mig lite att jag åker till Sverige.
Jag hade gärna varit med om denna begravning.

Man kan naturligtvis säga mycket och vad man vill om denne en gång så "törstige" man.
Men han spelar och kommer för alltid att spela en viktig roll i
världshistorien som den förste presidenten i Ryssland någonsin och den förste "demokratiskt" valde ledaren i detta världens största land.

Jeltsin är också sinnesbilden för slutet av 70-års terror i Sovjet och Ryssland.
70-års kommunistisk terror.
Det sägs att han och de de övriga ledarna i Sovjetrepublikerna skrev under Sovjets upplösning på fyllan mitt i natten och stämmer detta, så ska de hedras för tillvägagångssättet.
Så enkelt krossades sovjetterrorn.
Det gör den svenska situationen ännu sjukare eftersom vi har kommunister sittande
i riksdagen år 2007.

Det har varit intressant att se hans liv i rysk TV ikväll. Från hans tid som kommunistpolitruck i Sverdlovsk, via hans dirigerande av orkestrar på fyllan i Tyskland, till hans avgång.
Det senare på typiskt Jeltsinmanér regisserat att ske på millenieskiftet när det mediala intresset i hela världen var på topp. Alla ville se hur olika delar av världen firade in det nya milleni
et.
Genialskt helt enkelt.

Naturligtvis gjorde den gode Boris mängder av misstag.
Och i ärlighetens namn var han en urusel ledare.
Det bevisas inte minst av att detta världens rikaste land var i princip bankrutt under hans ledartid på 90-talet och nationen och staten tömdes på sina enorma tillgångar.
Men.

Boris Jeltsin är historia. En ledare alla kommer att minnas för alltid.
Personligen är jag svag för livsnjutare.
Så... R.I.P, Boris Nikolajevitj Jeltsin. Och skål där uppe i himlen.

2 comments:

El Manisero said...

Intressant inlägg, men att Ryssland skulle vara världens rikaste land, vad har du för referens som stödjer det?

/johan

Six Pints of Bitter said...

Naturresurserna; guld, silver, diverse andra mineraler, olja, gas, vete, fisk... ja, rubbet.
Problemet är bara att landet - i dagsläget - inte drivs som en nation bör göra... plus att det mesta är svart.
Har någonstans hört att Ryssland svarar för cirka 1 procent av världens BNP. Då förstår du kanske hur "svart" ekonomin är...